Vad är bredband?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad är bredband?
AakeTraak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 616
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 14, 2003 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad räknas som bredband nu för tiden egentligen?
Jag trodde det var minst 2 Mbit/s, både upload och download, det var t o m tal om 10 Mbit/s.
Men enligt Telia, Telenordia mm verkar det vara allting snabbare än modem.

Har lagt märke till att det aldrig står uppkopplingshastighet i Telias och Telenordias ADSL-annonser, inte ens i det finstilta?

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
253175
January 14, 2003 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

telia kallar det bredband för modemen klarar 8mbit och att de kan uppgradera till det.... tror jag har hört..=)

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 816
253179
January 14, 2003 - 10:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har för mig att bredband är en överföringsteknik, inte en hastighet!
Att man delar upp mediumet i olika kanaler som skickar data i olika riktningar.

AakeTraak
Kommer du hit ofta?
Medlem
253184
January 14, 2003 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Hub wrote: Jag har för mig att bredband är en överföringsteknik, inte en hastighet!
Att man delar upp mediumet i olika kanaler som skickar data i olika riktningar.

Du menar ATM?

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
253198
January 14, 2003 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

för att det ska få heta bredband så har regeringen bestämt att det ska vara minst 2Mbit ut och in, vet ej om detta gäller än, kanske måste va ännu snabbare nu.

AakeTraak
Kommer du hit ofta?
Medlem
253199
January 14, 2003 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

bloodman wrote: för att det ska få heta bredband så har regeringen bestämt att det ska vara minst 2Mbit ut och in, vet ej om detta gäller än, kanske måste va ännu snabbare nu.

Det var en rekommendation från IT-Kommisionen.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
253201
January 14, 2003 - 10:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns ingen LAG eller bestämmelse om vad som är bredband eller inte. Telia o co kallar sitt ADSL för bredband.
Jag kan hålla me dem till viss del att det är bredband, tex det går ju faktiskt väsentligt snabbare än modem, även ISDN. Och det är en fast månadskostnad oavsett hur mycket du surfar. Dock så hade man ju gärna sett att det hade gått snabbare.

Tror faktiskt att en vanlig svensson är mycket nöjd med sitt Telia eller Telenordia ADSL för de tankar nog tex inte så mycket Linux ISON från sunet, de surfar nog mest runt och det går ju snabbt iaf.

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
253204
January 14, 2003 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Slår jag upp broadband i min gammla MSCE Networking Essentials så står det :"The bandwidth contains many signals at once."
Alltså inget om hastighet! Det är bara nått IT-kommisionen fick för sig att försöka bestämma...
Anledningen att den blev så hög som 2mbit har lite att göra med herr birgersson...

AakeTraak
Kommer du hit ofta?
Medlem
253205
January 14, 2003 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote: Tror faktiskt att en vanlig svensson är mycket nöjd med sitt Telia eller Telenordia ADSL för de tankar nog tex inte så mycket Linux ISON från sunet, de surfar nog mest runt och det går ju snabbt iaf.

Du menar att de som är nöjda med modem oxå har bredband?

AakeTraak
Kommer du hit ofta?
Medlem
253207
January 14, 2003 - 10:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Hub wrote: Slår jag upp broadband i min gammla MSCE Networking Essentials så står det :"The bandwidth contains many signals at once."
Alltså inget om hastighet! Det är bara nått IT-kommisionen fick för sig att försöka bestämma...
Anledningen att den blev så hög som 2mbit har lite att göra med herr birgersson...

2 Mbit/s var en överenskommelse i telekombranchen innan IT-Kommisionen var påtänkt. Men det var av dem IT-Kommisionen fick den hastigheten ifrån.

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
253375
January 15, 2003 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

ADSL, Chello, ComHem mm kallar jag för smalband. Allt över 2 Mbit kallar jag bredband.
Dessutom så är det ju bara vissa som har samma hastighet i båda riktningarna.
Bredbandsbolaget har 10 Mbit i båda rikningarna. Läste att comhem har 1 Mbit till dig (download) och 0.2 Mbit (200 Kbit) från dig (upload).

masson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
253565
January 15, 2003 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

japp.

ForseN
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
253795
January 15, 2003 - 10:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Minimumet var 2mbit innan men blev sänkt till 0.5 mbit av staten för att telia skulle kunna kalla sitt adsl för bredband...

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
253804
January 15, 2003 - 10:38 pm
sp_Permalink sp_Print

ForseN wrote: Minimumet var 2mbit innan men blev sänkt till 0.5 mbit av staten för att telia skulle kunna kalla sitt adsl för bredband...

Det finns inget krav på det som kallas bredband överhuvudtaget, dvs precis tvärtom mot vad du skriver.

Dessutom har jag för mig att man inte har mer än 128 kbit/s upload från Telia - dvs de skulle inte klara kraven ändå.

De definitioner som har någorlunda spridning är de som statliga IT-kommissionen gjort - först 2 Mb/s i bägge riktningar, senare 5 Mb/s i bägge riktningarna. Bägge dessa var rekommendationer, jag behöver väl knappast tillägga att de enda större rikstäckande (nåja!) ISP:er som följer detta idag är BBB och Sunet...

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
254457
January 16, 2003 - 11:02 pm
sp_Permalink sp_Print

All fast uppkoppling kallas tydligen bredband nuförtiden. ADSL t.ex... det var väl inte vad som menades med bredband från början?

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
254459
January 16, 2003 - 11:15 pm
sp_Permalink sp_Print

AakeTraak wrote: [quote=stormaz]Tror faktiskt att en vanlig svensson är mycket nöjd med sitt Telia eller Telenordia ADSL för de tankar nog tex inte så mycket Linux ISON från sunet, de surfar nog mest runt och det går ju snabbt iaf.

Du menar att de som är nöjda med modem oxå har bredband?

Jag ser min morsa som en vanlig svensson hon gnällde jämt på hur segt det gick på modem. Sen vi fick ADSL har hon sagt typ men å va bra och snabbt detta var. Och hon surfar endast runt....

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
254463
January 16, 2003 - 11:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Hub wrote: Slår jag upp broadband i min gammla MSCE Networking Essentials så står det :"The bandwidth contains many signals at once."

Hub har rätt;

Bredband är att man kan ha flera kanaler i en KABEL, en antennkabel är Bredband, för där går 1,2,3,4,5 med flera kanaler i en kabel, För ni har väl inte en kabel till varje kanal? Nej tror inte det.

Det med bredband har blivit så fel. Det handlar inte om hastighet som alla tror utom om det som står ovan.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
254470
January 17, 2003 - 12:06 am
sp_Permalink sp_Print

Jocke aka [NH wrote: Dragon][quote=Hub]Slår jag upp broadband i min gammla MSCE Networking Essentials så står det :"The bandwidth contains many signals at once."

Hub har rätt;

Bredband är att man kan ha flera kanaler i en KABEL, en antennkabel är Bredband, för där går 1,2,3,4,5 med flera kanaler i en kabel, För ni har väl inte en kabel till varje kanal? Nej tror inte det.

Det med bredband har blivit så fel. Det handlar inte om hastighet som alla tror utom om det som står ovan.

Men precis som du skriver blir det en konstig definition idag. Att den ska kunna överföra över flera kanaler, det är ju en definition som till och med får gamla 300 baud-modem att bli bredband! Med lämpligt protokoll klarar de ju av att skicka flera dataströmmar samtidigt (om än väldigt långsamt!). En definition idag antar jag ska innehålla lite information om hur "tjocka" de olika kanalerna behöver vara också. Hastigheten på anslutningen ger ju en gräns för hur många kanaler som kan överföras över samma anslutning mha tidsdelning!

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
254568
January 17, 2003 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

Ett modem gör digitala signaler till analoga för att skicka över telefonnätet. Telefonlinjen har egentligen 2 linjer, en in och en ut.
Så den skickar bara en signal åt gången per linje, och därav enligt definitionen för bredband så kan det inte vara annat än basband (baseband heter det på engelska).

Rätta mig om jag har fel, fast jag tror inte att jag har det... 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 59
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL