December 15, 2002
Hej!
Jag är helt ny på det här med nätverk. Tänkte fixa till ett hemnätverk, har tre burkar och två olika funderingar på hur jag ska göra. så vad behöver jag i följande fall (helst billigt):
Fall 1
3 burkar, tre skrivare, INGEN internetanslutning
Fall 2:
samma som ovan fast en burk är ansluten till Internet med ISDN. Samtidig internetanslutning är inte nödvändig!
December 6, 2002
Ett nätverkskort i varje burk. TP-kabel från samtliga datorer till en hub eller switch för att koppla samman datorena (gåller fler än två datorer, endast två datorer=korsad TP-kabel och ingen switch/hub). Kör du Windows98 SE, 2000 eller XP så finns internetdelning inbyggt i dessa operativ.
När det gäller hub eller switch så är switchen det klart bästa alternativet och kostar dessutom inte mycket mer. Kolla bara så att den har 100 megabits överföringshastighet.
När det gäller det fysiska nätverket brukar det aldrig var problem att koppla i hop detta. Problem brukar komma först när man ska adressera datorerna med TCP/IP-adresser o.s.v. Detta kommer jag dock inte att ta upp här. Men som jag skrev innan, sök i WinXP:s hjälp på "lokalt nätverk" och "internet/modemdelning" så får du en mycket bra hjälp.
//Truelies.
2 Guest(s)