Vad har Telia koll på?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad har Telia koll på?
Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 18, 2004 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad har Telia koll på egentligen?
En kompis till mig fick ett mail av dem. Jag minns inte exakt vad det stod, men det var om att han brytit mot upphovsrättslagen för att han tankat....mindre lagliga saker.
Vad har Telia koll på?`
Torrents?
DC++?
FTP?
Vad kollar de?
Och hur? Jag menar, de får ju inte gärna vara inne i min disk?

PS. "En kompis" är faktiskt en kompis. DS.

peppe20
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1432
671465
July 18, 2004 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

dom kollar filöverföringen, dvs de spelar ingen roll vilket program man använder sålänge de inte krypterar data'n

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
671476
July 18, 2004 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Telia kollar ingenting. Det har de varken intresse och såvitt jag vet inte heller rätt till.

Det är APB som sitter och snokar och sedan anmäler till Telia, som i sin tur skickar ut en varning.
Största risken att åka på en varning är såvitt jag vet på stora publika DC-hubbar.

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
671491
July 18, 2004 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Läste att PeerGuardin ska kunna blocka sånt, är de sant?

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
671502
July 18, 2004 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, till en viss grad iallafall.

Hansen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 265
671506
July 18, 2004 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

varför köra Telia när Spray finns ?¿ 359 kr / mån för mbit + att jag tror inte dom är lika noga på sånt då dom inte är lika stort företag som Telia.

Hansen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 265
671507
July 18, 2004 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

*2mbit

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
671532
July 18, 2004 - 6:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Hansen wrote: varför köra Telia när Spray finns ?¿ 359 kr / mån för mbit + att jag tror inte dom är lika noga på sånt då dom inte är lika stort företag som Telia.

Jag har hört att de har en gräns på 25 gb/månad. Stämmer det?

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
671924
July 19, 2004 - 12:01 am
sp_Permalink sp_Print

Mathias wrote: [quote=Hansen]varför köra Telia när Spray finns ?¿ 359 kr / mån för mbit + att jag tror inte dom är lika noga på sånt då dom inte är lika stort företag som Telia.

Decibel
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 73
671990
July 19, 2004 - 12:45 am
sp_Permalink sp_Print

Telia kollar inget, APB och andra informerar telia om vad som hänt, ifrån vilket ip och vad som utdelats, sen tar Telia via en speciell avdelning och skickar ut info till den som delat ut. APB vet aldrig vem som delat ut, den infon markeras bara på abuse och endast personal på abuse kan se den.

Telia, såsom andra operatörer kan blockera och filtrera det mesta, däremot gör dom inte det.

Telia själva har beskrivit det som en liknelse om vägverket skulle kontrollera vad alla bilar gör på deras vägar, finns speciella myndigheter som kontrollerar trafiken på vägen, och samma sak med internet.
Sen att dom kan biträda exempelvis åklagare på begäran om skälig misstanke föreligger är en helt annan sak...

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
671995
July 19, 2004 - 12:49 am
sp_Permalink sp_Print

Decibel wrote: Telia kollar inget, APB och andra informerar telia om vad som hänt, ifrån vilket ip och vad som utdelats, sen tar Telia via en speciell avdelning och skickar ut info till den som delat ut. APB vet aldrig vem som delat ut, den infon markeras bara på abuse och endast personal på abuse kan se den.

Telia, såsom andra operatörer kan blockera och filtrera det mesta, däremot gör dom inte det.

Telia själva har beskrivit det som en liknelse om vägverket skulle kontrollera vad alla bilar gör på deras vägar, finns speciella myndigheter som kontrollerar trafiken på vägen, och samma sak med internet.
Sen att dom kan biträda exempelvis åklagare på begäran om skälig misstanke föreligger är en helt annan sak...

Bra svar. Tack.
Alltså, man får köra fört fort men inte köra över nån?... Hm... Jag är dålig på det där med metaforer... :bgrin:
Heh, näe, men ok.

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
672069
July 19, 2004 - 7:17 am
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: [quote=Mathias][quote=Hansen]varför köra Telia när Spray finns ?¿ 359 kr / mån för mbit + att jag tror inte dom är lika noga på sånt då dom inte är lika stort företag som Telia.

Jodå, var tvungen att leta upp det nu när någon sa emot.

3.5 Tjänsten är begränsad till en nedladdningsmängd på max 25 GB per kund per kalendermånad och en uppladdningsmängd på max 25 GB per kund per kalendermånad. Skulle nedladdningsmängden eller uppladdningsmängden överstiga 25 GB för en enskild kalendermånad äger Spray rätt till att begränsa kundens nedladdningsmöjligheter och eller uppladdningsmöjligheter eller helt stänga av kundens tjänst.

Det verkar vara samma som för många andra ADSL-leverantörer dock. Till exempel för mig med Universal Telecom, men det händer inget om man överstiger.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 65
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL