September 16, 2002
Vad har Telia koll på egentligen?
En kompis till mig fick ett mail av dem. Jag minns inte exakt vad det stod, men det var om att han brytit mot upphovsrättslagen för att han tankat....mindre lagliga saker.
Vad har Telia koll på?`
Torrents?
DC++?
FTP?
Vad kollar de?
Och hur? Jag menar, de får ju inte gärna vara inne i min disk?
PS. "En kompis" är faktiskt en kompis. DS.
June 20, 2002
Telia kollar ingenting. Det har de varken intresse och såvitt jag vet inte heller rätt till.
Det är APB som sitter och snokar och sedan anmäler till Telia, som i sin tur skickar ut en varning.
Största risken att åka på en varning är såvitt jag vet på stora publika DC-hubbar.
October 20, 2002
Telia kollar inget, APB och andra informerar telia om vad som hänt, ifrån vilket ip och vad som utdelats, sen tar Telia via en speciell avdelning och skickar ut info till den som delat ut. APB vet aldrig vem som delat ut, den infon markeras bara på abuse och endast personal på abuse kan se den.
Telia, såsom andra operatörer kan blockera och filtrera det mesta, däremot gör dom inte det.
Telia själva har beskrivit det som en liknelse om vägverket skulle kontrollera vad alla bilar gör på deras vägar, finns speciella myndigheter som kontrollerar trafiken på vägen, och samma sak med internet.
Sen att dom kan biträda exempelvis åklagare på begäran om skälig misstanke föreligger är en helt annan sak...
September 16, 2002
Decibel wrote: Telia kollar inget, APB och andra informerar telia om vad som hänt, ifrån vilket ip och vad som utdelats, sen tar Telia via en speciell avdelning och skickar ut info till den som delat ut. APB vet aldrig vem som delat ut, den infon markeras bara på abuse och endast personal på abuse kan se den.
Telia, såsom andra operatörer kan blockera och filtrera det mesta, däremot gör dom inte det.
Telia själva har beskrivit det som en liknelse om vägverket skulle kontrollera vad alla bilar gör på deras vägar, finns speciella myndigheter som kontrollerar trafiken på vägen, och samma sak med internet.
Sen att dom kan biträda exempelvis åklagare på begäran om skälig misstanke föreligger är en helt annan sak...
Bra svar. Tack.
Alltså, man får köra fört fort men inte köra över nån?... Hm... Jag är dålig på det där med metaforer... :bgrin:
Heh, näe, men ok.
June 30, 2001
Starscream wrote: [quote=Mathias][quote=Hansen]varför köra Telia när Spray finns ?¿ 359 kr / mån för mbit + att jag tror inte dom är lika noga på sånt då dom inte är lika stort företag som Telia.
Jag har hört att de har en gräns på 25 gb/månad. Stämmer det?
nä
Jodå, var tvungen att leta upp det nu när någon sa emot.
3.5 Tjänsten är begränsad till en nedladdningsmängd på max 25 GB per kund per kalendermånad och en uppladdningsmängd på max 25 GB per kund per kalendermånad. Skulle nedladdningsmängden eller uppladdningsmängden överstiga 25 GB för en enskild kalendermånad äger Spray rätt till att begränsa kundens nedladdningsmöjligheter och eller uppladdningsmöjligheter eller helt stänga av kundens tjänst.
Det verkar vara samma som för många andra ADSL-leverantörer dock. Till exempel för mig med Universal Telecom, men det händer inget om man överstiger.
1 Guest(s)