June 11, 2001
Granlie wrote: Va f*n är TP kabel?!
TP=Twisted Pair, det vill säga en kabel som är omkastad så att in och utgångarna byter plats i kabeln.
En TP-kabel kopplar du i ett nätverk mellan datorer direkt. Har du hubb eler router så behöver du vanligen ingen TP-kabel.
Bra hubbar och routrar känner själva av vilken kableltyp du använder och anpassar sig därefter.
October 7, 2002
Sebbe wrote: [quote=Granlie]Va f*n är TP kabel?!
TP=Twisted Pair, det vill säga en kabel som är omkastad så att in och utgångarna byter plats i kabeln.
Ajajaj. Så fel det kan bli.
Twisted pair = en kabel där ledarna parvis är tvinnade runt varandra.
Det du tänker på är en korsad nätverkskabel!
Edit: Eftersom Sebbe undrade mera: ALLA nätverkskablar är TP. Det är en egenskap hos kabeln, inte hur den är kopplad.
EDIT2: Lovade Sebbe att skriva vad som är bra med partvinnad kabel: Det finns ett fenomen som heter induktans. Det innebär (om vi skippar den detaljerade teorin) att en ledare (i en kabel) som utsätts för elektromagnetiska fält (från andra kablar exempelvis), kommer det att induceras en spänning i, och på det sättet kommer man med "vanlig" kabel få problem med överföringsfel vid tillräckligt höga hastigheter och/eller kabellängder.
Vad är det då som är så bra med partvinnad kabel? Jo, här kommer man ha samma problem, men efter ledare och motsvarande återledare ligger på i princip samma ställe i detta fall, kommer den ena ledaren att utsättas för "positiva" inducerade spänningar, och den andra "negativa". Dvs kabeln utsätts fortfarande för inducerade spänningar, men de tar ut varandra.
Eftersom man vill att nätverket (eller annan datakommunikation) ska vara snabbt och felfritt är det ganska naturligt att man använder TP-kabel i dessa sammanhang. 🙂
Till ämnet:
På senaste LANet jag var på (jag var med och arrade), så fixade vi en tre-fyra TV-spel och ett par TV-apparater, video samt dvd. Kan säga att filmtittande, PS2, N64 och Nintendo 8-bitars var mäkta populärt som omväxling. Eftersom vi hade ganska många som inte hade egna datorer med var det perfekt. För övrigt tror jag inte det är så många andra som varit på LAN med >40% tjejer? 😀
December 31, 2001
Igentligen vill man ju utnytja tiden på lanet så mycket som möjligt så varför inte skippa coca colan ? coffeinet gör dig bara tröttare om du inte dricker konstant.
Drick juice och ät frukter så klarar du dig säkerligen längre än om du skulle hyvla coca cola hela tiden.
Kanske inte är godare men det funkar.
February 1, 2002
Jadu wrote: Brukar alltid har:
Stationär dator
Laptop (2x sometimes 8) )
Fett med godis, inget chips för fett om fingrarna
Headset för man vill inte störa! 😀
Mer kan jag inte komma på för jag är på Lan DeLuxe:arg: Jadu :arg:
Chips äts bäst med sked om man vill äta det vid datorn 🙂
1 Guest(s)