Vad skiljer dessa tre routrar åt i praktiken?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad skiljer dessa tre routrar åt i praktiken?
Freddesix
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 215
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 3, 2006 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Fina namn, söta benämningar och en ganska rejäl prisskillnad procentuellt sett mellan den billigaste och den dyraste.

Jag har redan 2st nätverkskort av denna typ:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=SER

Och frågan gäller dessa routrar:

Routern kommer användas för trådlös överföring av relativt tunga saker mellan två datorer, såsom streamning av DVD-film, HD-material och dylik video. Vill kunna skydda denna trafik på bästa möjliga sätt från utomstående. Är någon bättre än den andra för syftet, eller spelar det ingen roll vilken jag köper?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1011148
February 4, 2006 - 12:30 am
sp_Permalink sp_Print

Personligen hade jag undvikit dlink när det gäller trådlöst.

Men med de nätverkskorten tror jag inte det spelar någon roll vilken router du väljer.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
1011356
February 4, 2006 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Den första är en vanlig trådlös router som duger bra för de flesta. Den andra har saker som QoS för att göra att man kan spela spel bättre samtidigt som man laddar ner. Läste en recension av detta dock där de konstaterade att det ändå inte gick att helt förlita sig på denna teknolgi. Den tredje använder MIMO teknik som är någon avancerad teknik för att använda två antenner för att få in mera information på samma våglängder. Google vet mera om MIMO ifall du är intresserad.

D-Link har ett rykte om sig att ha lite dålig tillförlitlighet dock.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1011393
February 4, 2006 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

4300 har dock bättre tillförlitlighet. Har den själv, Varit igång sedan jag köpte den via forumet, frånsett ett jävla strömavbrott.
Massor med kompisar som köpt den med och är mycket nöjda.
Dock skall man väl inte säga att den är prisvärd iof. Finns ingen konkurrans
i det segmentet så dom kan hålla de priserna utan problem.
Tycker det är nice med gigabit i routern iaf.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Freddesix
Medlem
1011420
February 4, 2006 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Då stryker vi den billgare av de tre, och låter valet stå mellan D-Link Wireless 108G MIMO Router och 4300. Skall försöka hitta lite tester på den förstnämnda.

Ctrl: vad når du för hastigheter, och på vilka avstånd? Högst teoretiskt - jag vet - men det är ändå intressant.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1011432
February 4, 2006 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Har inget 108mbit wlan kort, bara 54g.. men har iaf full hastighet inom mina väggar i lghten.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

okey_sure
Medlem
Forum Posts: 250
1011503
February 4, 2006 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har också en dgl-4300. Den fungerar väldigt bra, var lite rädd ibörjan av att köpa den då jag har haft en 604 ^^. Men 4300:an är ljusår bättre än 604:an.

Med min ibook (endast 54mbit) Klarade jag springa ner tre trappor och hade då iaf en tredjedel signalstyrka kvar. Gick att tanka i cirka 150kbit/s på en 8mbit lina(600mbit när jag satt precis bredvid). Inom lägenheten med tjocka betongväggar har jag inga problem att springa runt i och tappar en plupp när jag är så långt bort från routern som möjligt, vilket blir 3 väggar och cirka 15m skulle jag tro.

Jag köpte den för 999kr och fick bf2 på köpet som jag sålde för 200kr tror jag. Så för mig var den ruggigt prisvärd =) Den har aldrig krånglat och den blir inte heller varm vilket känns tryggt.

Sedan den med MIMO stöd har väl fördelen att den klarar av att mixa b och g standard utan att sänka hastigheten. Om vi säger alla datorer kör g(54mbit/s) och en dator med b(11mbit) så kommer alla datorer att köra på 11mbit om routern inte stödjer MIMO.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1011537
February 4, 2006 - 11:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Av dessa skulle jag nog valt 4300:an, om jag måste välja någon d-link..
Har ju läst att denna ska fungera bra mycket bättre än föregångarna och den ska ha rätt bra hastighet mellan wan och lan-delen också, runt 80mbit har jag läst vilket är rätt bra om det stämmer..

Hur som helst så tror jag att det är dina usb-kort som kommer begränsa räckvidden och inte routern..

Freddesix
Medlem
1012121
February 6, 2006 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad finns det för nätverkskort som är bättre? Funderade ju på motsvarande PCI-kort ett tag, men såg inga direkta fördelar. USB-pluggen kan man ju ställa där mottagningen är som bäst, PCI-kortet sitter där det sitter.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1012124
February 6, 2006 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

USB pluggar har däremot väldigt små antenner. Interna PCI kort har stora antenner, eller så kan man sätta dit en annan extern om man vill.

Freddesix
Medlem
1012226
February 7, 2006 - 12:07 am
sp_Permalink sp_Print

Okidokie!

Kan direkt meddela att en 4300:a ligger väldigt bra till wink

grebbs
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 84
1034742
April 21, 2006 - 8:25 am
sp_Permalink sp_Print

Ctrl, du skriver att du får full hastighet (54 Mbit/s antar jag?). Är det vad windows rapporterar, dvs 54 Mbit/s + utmärkt signalstyrka? Eller är det vad du själv kan uppmäta 54 Mbit/s genom att ladda något genom routern?

Har själv en nyinförskaffad Netgear WGT624 och en bärbar med ett integrerat Intel 2915ABG. Får i Windows att det är 54 Mbit/s och utmärkt signalkvalitet men då jag testar att ladda data från min stationerade trådade burk får jag en medelhastighet till ~5-6 Mbit/s. Det är jag inte nöjd med.

Jag letar alltså efter en trådlös router (som passar med mitt intel-kort) med lite mer kräm i på den wireless-delen. Har sneglat mycket på Linksys WRT54GL (köra 3e-parts firmware, QoS etc). Jag vet att jag nog inte får upp den trådlösa hastigheten i mer än ~20 Mbit/s, men bättre än vad jag NU har. Men nu även senare på på D-Link DGL-4300... Därför jag är intresserad av dina reslutat.

Någon annan har kanske koll på vad en MIMO-router skulle kunna ge? D-link har ju en i samma prisklass som DGL-4300:an.

Skepp o-hoj! 😀

//Andreas

Json_81
Member
Medlem
1034759
April 21, 2006 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

grebbs wrote:
Har själv en nyinförskaffad Netgear WGT624 och en bärbar med ett integrerat Intel 2915ABG. Får i Windows att det är 54 Mbit/s och utmärkt signalkvalitet men då jag testar att ladda data från min stationerade trådade burk får jag en medelhastighet till ~5-6 Mbit/s. Det är jag inte nöjd med.

Du skriver att den är nyinskaffad, då tycker jag du ska ta kontakt med affären du köpte den i. 5-6Mbit på en 54Mbit-router ska man inte acceptera.
Dock är det ju bra om du testat ditt inbyggda nätverkskort med en annan router o sett att du får bättre hastighet.

Innan du gör det kan du ju testa att köra på olika kanaler så det inte är något som stör.

grebbs
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 84
1034783
April 21, 2006 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

Jodå, jag har kört kortet fortare. Har även testat med olika kanaler.

Json_81
Member
Medlem
1034823
April 21, 2006 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Tillbaka till affären med den då.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 99
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL