November 26, 2002
Decibel wrote: Så fort trafik går över andra operatörer, så får din operatör betala för den trafik som rullar...
Förstår inte vad alla gnäller på, köp en dedikerad 10mbits lina får ni se, då betalar ni för vad det egentligen kostar, d.v.s runt 3-4000:- per månad.
Om ens det stoppar...ADSL är inte meningen att de ska sitta o toktankas på, utan som en vanlig uppkoppling för lite filmstreaming och sånt allmänt nyttjande av internet.
Ni som har intresse av att tanka film, mp3 och spel kan gott betala vad ni tankar hem...
Vänta bara, bostream och bbb är också på gång med trafik-stopp, så ni behöver inte känna er ensamma 🙂
Var på möte förra helgen (då jag jobbar som tekniker åt en stor operatör) så diskuterade bl.a bostream tekniker och möjligheter med trafiktak.
osv osv osv
Här har vi minsann vaknat på fel sida idag! 😀
Jag har hört det där tjatet om höga trafikkostnader och att internetleverantörerna betalar enorma summor för att vi ska ha internet. Jag tror inte ett skvatt på det. Som du själv säger: "dom är inte dumma", dvs om det inte fanns stora pengar att tjäna så skulle dom inte tillhandahålla tjänsten. Vartenda ett företag mer avancerat än Nisses Skomakeri försöker ju leverera internetuppkopplingar, du kan få via telefon, tv-antenn, trådlöst lan, el-uttaget etc etc. Detta är ingen utveckling vi skulle se om bolagen gick back på det.
Angående nätbegränsningen så förbättras bandbredden så pass snabbt att ens spekulera om hur det ser ut om 1-2-3 år är rena gissningar.
Vi kommer säkert att få se fler trafiktak, men knappast av de orsaker du nämner, snarare för att förhindra tankning av musik och filmer. Plus att (min egen spekulation) jag tror inte utgiften kommer att tas av leverantören utan i form av ngn skatt eller avgift som tas ut av "de förtroendevalda".
December 10, 2002
John_lz wrote: [quote=Decibel]Så fort trafik går över andra operatörer, så får din operatör betala för den trafik som rullar...
Förstår inte vad alla gnäller på, köp en dedikerad 10mbits lina får ni se, då betalar ni för vad det egentligen kostar, d.v.s runt 3-4000:- per månad.
Om ens det stoppar...ADSL är inte meningen att de ska sitta o toktankas på, utan som en vanlig uppkoppling för lite filmstreaming och sånt allmänt nyttjande av internet.
Ni som har intresse av att tanka film, mp3 och spel kan gott betala vad ni tankar hem...
Vänta bara, bostream och bbb är också på gång med trafik-stopp, så ni behöver inte känna er ensamma 🙂
Var på möte förra helgen (då jag jobbar som tekniker åt en stor operatör) så diskuterade bl.a bostream tekniker och möjligheter med trafiktak.
osv osv osv
Jag har hört det där tjatet om höga trafikkostnader och att internetleverantörerna betalar enorma summor för att vi ska ha internet. Jag tror inte ett skvatt på det. Som du själv säger: "dom är inte dumma", dvs om det inte fanns stora pengar att tjäna så skulle dom inte tillhandahålla tjänsten. Vartenda ett företag mer avancerat än Nisses Skomakeri försöker ju leverera internetuppkopplingar, du kan få via telefon, tv-antenn, trådlöst lan, el-uttaget etc etc. Detta är ingen utveckling vi skulle se om bolagen gick back på det.
Angående nätbegränsningen så förbättras bandbredden så pass snabbt att ens spekulera om hur det ser ut om 1-2-3 år är rena gissningar.
Vi kommer säkert att få se fler trafiktak, men knappast av de orsaker du nämner, snarare för att förhindra tankning av musik och filmer. Plus att (min egen spekulation) jag tror inte utgiften kommer att tas av leverantören utan i form av ngn skatt eller avgift som tas ut av "de förtroendevalda".
ehhm... jag vet inte riktigt hur det ligger till, men jag vet dock att Decibel vet vad han snackar om... han har nog _lite_ mera kött på benen än dom flesta när det gäller dessa saker... däremot så kanske man inte tycker som han och det är en annan sak...
Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores
F.d användarnamn: dest
June 23, 2002
dest wrote: [quote=John_lz][quote=Decibel]Så fort trafik går över andra operatörer, så får din operatör betala för den trafik som rullar...
osv osv osv
ehhm... jag vet inte riktigt hur det ligger till, men jag vet dock att Decibel vet vad han snackar om... han har nog _lite_ mera kött på benen än dom flesta när det gäller dessa saker... däremot så kanske man inte tycker som han och det är en annan sak...
Det tror jag också på, tror mer på Decibel iaf.
Och ja det finns en anledning till det. Den får han säga själv sen isf om han vill. 🙂
Men jag tycker det är synd att dem gör på detta viset enligt mig. 😕
October 20, 2002
Man behöver inte tro mer på en person än någon annan, vad enskilda tycker och tänker är ju just vad forumet är till för, right ? 🙂
Att det finns en anledning att tro mer på mig än någon annan vetefan.
Logiskt tänkande är rätt bra i detta sammanhang, det finns inte, och kommer aldrig finnas oändligt med bandbredd.
Utvecklingen går framåt, idag går den däremot baklänges och har gjort senaste året om man ser till hur mycket näten byggts ut, och antalet nya kunder på fetare snören.
Hur det ser ut om ett år, eller fem år kan man som tidigare talare inte spekulera i.
Däremot tror jag inte det kommer se annorlunda ut, om vi leker med tanken att alla som sitter med 0,5mbit idag har 10mbit om 5år, utvecklingen har gått framåt, det kommer behövas i runda slängar 20-30 gånger mer plats i näten än det gör idag.
På 5 år ska alltså stamnäten i sverige byggas ut 150gbit 😀
Finns _ingen_ operatör idag som har linor så att alla användare kan ligga och pumpa 0,5mbit konstant, bara att glömma.
Trafikkostnader mellan operatörer kan jämföras med mobiltelefontaxa, varför kostar det mer att ringa från telia till comviq, än telia -> telia ?
Jo, för att telia köper in sig i comviqs nät så att telias användare kan ringa comviq, exakt likadant gällande internet på skanova, dgix, solix, bahnhof, internet5, port80, ip-only och allt vad dom heter som levererar trafiken. Allt handlar om att köpa och sälja peering.
Operatörer köper här istället visst mycket bandbredd mot knytpunkter, på knytpunkterna samlas många operatörer och utbyter trafik.
BBB t.ex. är kända för att ha dålig peering, däremot har dom en sjuj*vla fart i sitt eget nät, dom har helt enkelt inte råd att släppa sina användare med större fart mot andra operatörer, simple as that.
Ni som tycker jag pratar skit, slösa 50 spänn och ring PRV och begär ut Bredbandsbolagets årsbokslut för 2002, hittar ni en enda siffra som visar plus där ska sätta upp rosa gardiner och bjuda alla på kaffe och bulle :bok:
Gott nytt vråltankningsår på er 😉
August 19, 2003
Tycker det verkar vara jä****t bra med dom här taken!
Antagligen kommer många av stortankarna sluta då =) och vi får ett stabilare och snabbare nät.
E lite sugen på att veta vad man egentligen använder per månad i gig
Om man tex tankar ner ca 2gig i månaden i filer, Och sen spelar cs kanske (slår på stort) 6 timmar per dag. Och alla program som icq och msn osv står på hela dagarna.
Någon som har en aning?
April 20, 2002
Decibel wrote:
Finns _ingen_ operatör idag som har linor så att alla användare kan ligga och pumpa 0,5mbit konstant, bara att glömma.
Det har du säkert helt rätt i men vi som VILL utnyttja tjänsten 24 timmar om dygnet fullt ut har all rätt att göra det.
Vi betalar för 0.5mbituppkoppling 24/7 och det ska vi också ha.
Så är det inte nu och det är verkligen fel.
Kan de inte tillhandaha en fungerande tjänst ska de bannemig ha folk som klagar på dem för annars blir inget gjort, det har jag lärt mig av många års tvistande med företag och olika styrelser.
Detta med en limit på 10gig i månaden är ju helt patetiskt på de här låga hastigheterna. 10Mbit och uppåt skulle jag förstå men att de tar 2Mbitfolkets pengar är löjligt.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
October 20, 2002
Tintin wrote: [quote=Decibel] Finns _ingen_ operatör idag som har linor så att alla användare kan ligga och pumpa 0,5mbit konstant, bara att glömma.
Det har du säkert helt rätt i men vi som VILL utnyttja tjänsten 24 timmar om dygnet fullt ut har all rätt att göra det.
Vi betalar för 0.5mbituppkoppling 24/7 och det ska vi också ha.
Så är det inte nu och det är verkligen fel.
Kan de inte tillhandaha en fungerande tjänst ska de bannemig ha folk som klagar på dem för annars blir inget gjort, det har jag lärt mig av många års tvistande med företag och olika styrelser.
Detta med en limit på 10gig i månaden är ju helt patetiskt på de här låga hastigheterna. 10Mbit och uppåt skulle jag förstå men att de tar 2Mbitfolkets pengar är löjligt.
Du får nog ta o läsa ditt avtal igen, du betalar inte för 0.5mbit , du betalar för upp till 0,5. (eller vad nu din speed är)
Helt klart att man skall kunna begära en fungerande tjänst, men ring en operatör och säg det, jag vill ha 0.5mbit garanterat som det inte är någon limit what so ever på, svaret du får ligger runt 1000:- per månad, i runda slängar...
ADSL i sverige är billigt, för dom kan pressa in fler kunder på samma nät, än nätet klarar om alla nyttjar max hela tiden, det är också därför det kostar så lite som det gör.
I usa t.ex. ska du vara glad om du får 0,4 / 0,2 för 700:- i månaden, dom är större än sverige ja, men dom kan inte släppa på mer för lägre summor, för näten räcker inte.
Och när nu alla kylar, frysar, tv-apparater och fan o hans moster blir uppkopplade, då kommer folk att vilja ha saker som fungerar, tänk om barnvaktens mail till mammas mobil om att hämta barnet på dagis inte kommer fram, för att Mr N00bster ska tanka Warcraft 12 och många andra "som tycker dom fan ska få nyttja sina 0,5mbit konstant dygnet runt" använder det på de viset.
Denna familj som missar något viktigt, kommer garanterat köpa en lina som kostar 12-1500 i måanden, för dom tycker det är värt de, att bli garanterad konnektivitet.
Mumla inte på att ni är garanterade nåt på adsl bara, ta o sätt er ner, öppna en cola, ta fram popcorn-skolen, och så läser ni er isp;s avtal och almänna villkor, dom frånsäger sig allt ansvar hit och dit, dom garanterar inget, du får mellan 0 och 0,5mbit.
Detta hittar du inte på avtal där priserna ligger på 1500-2000+ per månad, här finner du istället "Garanterade trafikklasser", eller FMT, full meshed topology, som adsl använder, kallas ofta alla-till-alla , där alla som ligger på en ATM delar på vad den har i in och ut-bandbredd, vem som tar vad bryr sig telia t.ex. inte mycket om.
I.m.h.o så är inte *DSL internet, det är ett nät som står på sidan om och ger trasig konnektivitet åt användarna, ni skulle se ut som tomtebloss om ni får chansen att sätta er vid en "riktig" 1mbit´s lina
April 20, 2002
Jag har suttit på snabba linor genom ett par företag.
Visst går det snabbt och är stabilt.
Det var inte stabiliteten jag klagade över, det var att företagen som tillhandahåller tjänsten och du påstår att vi inte betalar för att använda tjänsten fullt ut och att det är vi som slöar ner näten.
Jag säger som jag sa innan:
Kan företagen inte tillhandahålla en tjänst ska de fan ta kritiken och göra något åt det. Och det ska INTE gå ut över oss kunder. Det är inte vi som satt dem i den sitsen, det är de själva.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
2 Guest(s)