September 16, 2002
Ok, jag har haft mitt nätverkskort i många år nu, men aldrig fattat vad det är för litet rör som sticker ut.
Jag gissar på att det är något man kan trycka dit någon antenn eller något på?
Vad tusan är det? Efter flera års undrar vill jag nu ha svar:
[Image Can Not Be Found]
January 20, 2003
Death On Wings wrote: Coax nätverk.
Har säkerligen 20-30 meter sådan kabel i en låda någonstans och massa T-kors och sådana där små pluggar man sätter i slutet, hmm heter de slutfilter eller något sådant ?
Terminator tror jag de heter, fast coax är väl inget man ska köra med nuförtiden 😛
December 15, 2004
gUrr wrote: Japp som dom säger är det ett uttag för att köra in en coaxial kabel. Det är inget man anväder nu för tiden. Själv körde man det med polarna innan man hade råd att köpa en hub. Man kunde nämligen koppla ihop flera datorer. Men det funkade inget vidare bra.
Konstigt att det fungerade på alla företag innan TP slog genom, iof. det fungerade ännu bättre hos de som körde T/R.
Det fanns några viktiga saker att ha koll på när det gälldd "koax":
1. Två st terminatorer, en i varje ände.
2. Att slingan inte blev för lång.
3. Att det var rätt resistans på kablaget.
Skillnaden mellan ett hubbat TP-nät och ett koax-nät är ingen när det gäller kollisioner, alla skriker i munnen på varandra, det är därför man segmenterade upp näten med (dyra) switchar.
May 1, 2001
Skrotis wrote: [quote=gUrr]Japp som dom säger är det ett uttag för att köra in en coaxial kabel. Det är inget man anväder nu för tiden. Själv körde man det med polarna innan man hade råd att köpa en hub. Man kunde nämligen koppla ihop flera datorer. Men det funkade inget vidare bra.
Konstigt att det fungerade på alla företag innan TP slog genom, iof. det fungerade ännu bättre hos de som körde T/R.
Det fanns några viktiga saker att ha koll på när det gälldd "koax":
1. Två st terminatorer, en i varje ände.
2. Att slingan inte blev för lång.
3. Att det var rätt resistans på kablaget.
Skillnaden mellan ett hubbat TP-nät och ett koax-nät är ingen när det gäller kollisioner, alla skriker i munnen på varandra, det är därför man segmenterade upp näten med (dyra) switchar.
"Två st terminatorer, en i varje ände" Klart man hade det, men jag antar att vi hade för långa kablar, för som jag kommer ihåg det fungerade det väldigt dåligt, gick precis att spela på och då var vi kanske 4 pers.
2 Guest(s)