Val av BB|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Val av BB
Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
Member Since:
November 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 8, 2002 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

ok. Julen närmar sig o mina stenåldersföräldrar ha lovat mig bredband i julklapp...
( 👿 får ja de inte så stryker ja dom långsamt 👿 )
Ok. te min fråga, Vilket ska man välja??Har funderat lite på Bostream men är inte helt säker..
Kom me förslag, Ja bor ju i JKPG(eller 2 mill utanför) så BBB blir de ju inte direkt...

Alla svar a finfina.......

MiZtro
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 448
Member Since:
December 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
231490
December 8, 2002 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Ta Bostream då,, du kan väl bara välja mellan det och telia, och Bostream är ju snabbare så.......

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
Member Since:
November 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
231521
December 8, 2002 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Fördelar/Nackdelar med de olika asen??

Skulle bara tillägga att Telenordia finns me 😛

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
Member Since:
April 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
231527
December 8, 2002 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Fördelen med Bostream framför Telia är ju att du får mer bandbredd för mindre pengar. Men om du väljer 2.5Mbps tjänsten, tänk då på att du ändå inte har mer än 768Kbps uppströms...

pblse
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 126
Member Since:
August 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
231531
December 8, 2002 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Telia har inloggnings förfarande, bostream kör inte med det så valet är självklart.

NGrinda
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 236
Member Since:
August 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
231533
December 8, 2002 - 3:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Bostream har högre ping än telia om du hade tänkt spela, ca 35 i CS, telia på ca 25.
Ska du hålla på med filöverföring osv så är bostream att rekommendera.
Eftersom jag har haft erfarenheter av båda så vill jag nog rekommendera bostream pga att det är stabilare än telia tycker jag.

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
Member Since:
November 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
231576
December 8, 2002 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Min kompis har Bostream och han säger att Bostream lägger ner ofta, ofta en gång i veckan.
Gör det de för er också eller är det bara här ute i Taberg som de e kass station??
Fast de låter ju inte så farligt om de bara lägger ner för att sen funka, Avbrotten är juh bara högst en minut långa...

Avatar
crazyankan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
Member Since:
April 25, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
231587
December 8, 2002 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

mitt bostream har laggs ner en gång och det var samtidigt när hela gbg områdes bostream la av och det var för länge sen

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
Member Since:
April 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
231622
December 8, 2002 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Är man ute efter stabilitet, grym support och sånt så tippar jag på Telia iaf, även fast jag inte har egen erfarenhet av något slags ADSL. De få gångerna jag har haft problem med ISDN från Telia så har de fixat problemen på stört och sådär =)

PaPPa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 677
Member Since:
January 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
231659
December 8, 2002 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

mitt telia ADSL har ALDRIG varit nere(har det haft i 14 månader nu).... min ena polares bostream har varit nere en gång på 1 år. min andra polare som har bostream har nertid ett par gånger i månaden...

och det finns juh många som har liknande problem med telia... ås jag tror inte stabiliteten är speciellt beroende på leverantör utan snarare på om man har lite tur + att det kanske spelar roll hur många i närheten som har uppkoppling...

pblse
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 126
Member Since:
August 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
231660
December 8, 2002 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså, både Telia och bostream kör på samma kablar så det vore högst märkligt med högre ping eller annan stabilitet.

Jag har bostream 2.5Mbit tjänsten (som kallas Xstream idag) och har bara haft två längre nedtider på 1.5 år (som varat en halv dag), plus kanske totalt tre som varat i en 20 minuter till en timme som max.

Tycker inte det är mycket alls.

Men det kan ju vara annorunda ute i landet kanske men som sagt telia och bostream kör på samma linor.

pblse
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 126
Member Since:
August 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
231662
December 8, 2002 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

mitt telia ADSL har ALDRIG varit nere(har det haft i 14 månader nu).... min ena polares bostream har varit nere en gång på 1 år. min andra polare som har bostream har nertid ett par gånger i månaden...

Förrutom då att det går ned varje gång du stänger av datorn ? 😉

Faktum är ju att telia lurar folk till att tro att deras tjänst med .5Mbit och inloggningsförfarande är bredband, det är det inte.

Minst 2.5Mbit ska det vara och naturligtvis ständigt påkopplat.

Jag förstår inte diskussionen, vill man betala för en undermålig "bredband" så skaffa telia, annars skaffa bostream.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
231711
December 8, 2002 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

pblse wrote:

mitt telia ADSL har ALDRIG varit nere(har det haft i 14 månader nu).... min ena polares bostream har varit nere en gång på 1 år. min andra polare som har bostream har nertid ett par gånger i månaden...

Förrutom då att det går ned varje gång du stänger av datorn ? 😉

Faktum är ju att telia lurar folk till att tro att deras tjänst med .5Mbit och inloggningsförfarande är bredband, det är det inte.

Minst 2.5Mbit ska det vara och naturligtvis ständigt påkopplat.

Jag förstår inte diskussionen, vill man betala för en undermålig "bredband" så skaffa telia, annars skaffa bostream.

Om du ska bojkotta alla "fuskbands"-leverantörer, kan jag säga dig att då blir det inget bredband för dig...

Den första definitionen som togs fram var nämligen 2 Mb/s i bägge riktningarna. Den andra 5 Mb/s... Och ADSL klarar inte, hur mycket prestanda man än försöker ge det, att leverera ens den bandbredd som krävs uppströms med den första definitionen. Nu har det i och för sig mindre betydelse, då det är så att nerströmsförbindelsen används mer normalt (det är faktiskt till och med meningen att det _ska_ vara så...).

De enda *äkta* bredbandsleverantörerna som är spridda över hela Sverige idag är BBB och Sunet. Och BBB fanns inte ute "i skogen". 😉 Och för att få tillgång till en Sunetuppkoppling krävs att man är högskolestuderande...

NGrinda
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 236
Member Since:
August 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
231787
December 8, 2002 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har haft telia i 1,5 år. Det kopplades ner stup i kvarten. Det är typiskt att det började funka perfekt 2 månader innan man fick BBB :bgrin:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 72
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL