September 1, 2002
Skall flytta om en månad vilket innebär att jag måste säga adjö till min 10Mbit Ethernet-anslutning till Internet.
Utbudet av bredband är ganska snålt på den ort dit vi flyttar.
Vi har att välja mellan följande:
* Telia ADSL
* Comhem Cable
* GEAB ADSL ( http://www.gotlandsenergi.se/b.....priser.asp )
Vilket abonnemang bör jag satsa på? Jag föredrar låg latency (dvs god prestanda med t.ex. spel över internet) än hög överföringshastighet (ladda ner/upp snabbt via webben/ftp). Jag förstår ju att låg latency och hög överföringshastighet går hand i hand, men vilka av dessa lämpar sig bäst för nätverksspel? Erbjuder någon av dessa full duplex i sina tjänster? Det känns jättejobbigt att behöva begränsa nedströms för att få bra uppströms och tvärtom.
Har ni några tips att ge?
Tack på förhand!
Tillägg:
Förtydligande med exempel: Jag har hellre 50ms ping i UT2004 samt maxhastighet på 50kb/sek vid generell nerladdning, än att ha 100ms i ping och 200kb/sek nerladdning. Den teoretiska maxhastigheten spelar alltså mindre roll. Jag bryr mig inte om det är 8/1 eller 1/1 Mbit bara latencyn är låg.
September 1, 2002
OK. Det lutar åt Telia då 2 av personerna som skrivit i denna tråden gör den rekommendationen.
Visst svider det som fan att förlora BBB som ISP, men det är smällar man får ta. Det får bli mer tennis och fotboll istället för UT2004 och Gentoo-kompilering 🙂
Är det någon som har negativa erfarenheter av Telias ADSL-tjänster. Om så, vädra gärna era åsikter.
1 Guest(s)