January 20, 2003
Kör med det integrerade 1GBit-nätverkskortet på mitt ASUS A8V Deluxe... men om jag kollar under "Anslutning till lokalt nätverk" under nätverksanslutningar så står det bara hastighet 100MBit/s... däremot står det: "Marvell Yukon Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-T Adapter, Copper RJ-45" på nätverkskortsinställningarna så det borde ju vara rätt? Eller är det så att det står hastighet 100mbit bara för att switchen inte klarar mer eller? Det borde väl inte spela roll? 😕
April 26, 2004
October 17, 2004
May 7, 2002
dupa666 wrote: du måste dessutom ha en cat6 kabel som kalrar GBLAN. de flesta vanliga (cat 5) går ju inte alls upp i gbit hastighet
dock är ju firewire nätverk helt överlägset med sina 1600 mbit/s då kan man sitta och redigera mellan två datorer. helt underbart 🙂
Cat 5e går visst i Gbit.
December 24, 2002
picks2 wrote: [quote=dupa666]du måste dessutom ha en cat6 kabel som kalrar GBLAN. de flesta vanliga (cat 5) går ju inte alls upp i gbit hastighet
dock är ju firewire nätverk helt överlägset med sina 1600 mbit/s då kan man sitta och redigera mellan två datorer. helt underbart 🙂
Cat 5e går visst i Gbit.
japp.. Cat6 e överkill.. finns inget i dagsläget som behöver kapaciteten av en cat6. Vi kör nästan bara med Cat5 på jobbet.. (jobbar på fujicolors digitalavdelning) dom kablarna räcker till aldeless utmärkt.. vi har till o med mätt och det är INGEN skillnad i hastighet för oss med Cat5 eller Cat6.. (obs alla datorer hat GBlan o så har vi bara GB switchar)
March 19, 2003
jonte_power wrote: [quote=BarateaU]Det sitter cat6 kablar på mitt jobb också.
Blev lite över vid senaste dragningen så jag tog med en bunt hem 😉
ehm.. om det där var ett svar på mitt inlägg, läste du lite fel
Nje det var väll inget direkt svar, vet inte varför jag skrev de där.
Kanske kännde mig ensam och ville skriva av mig lite bara.
Eller bara informera omvärlden vad jag har för kabel på jobbet.
Nopp finns inget sammanhang tror ja.
[Image Can Not Be Found]
September 11, 2002
BarateaU wrote: Det sitter cat6 kablar på mitt jobb också.
Blev lite över vid senaste dragningen så jag tog med en bunt hem 😉
Om det är oklämd kabel (alltså utan kontakter) så kommer det inte vara Cat6 när du har klämt dem, utan snarare Cat5 eller kanske Cat5e - om du inte är master of the universe kabelklämmare förstås och har tillgång till ordentliga kabeltestare samt vet exakt var på kabeln du får klippa av den 🙂
September 11, 2002
picks2 wrote: Är cat 6/Gbit kablage så kännsligt?
TP-kablar i allmänhet är väldigt känsliga. Cat6 är inte känsligare fysiskt sett än Cat5. Slår du på dem med en hammare så skadas de lika mycket.
Men Cat6 standarden ställer mycket högre krav än Cat5 till exempel på exakt hur många varv varje trådpar ska vara tvinnat per längdenhet. Alltså krävs det inte så mycket åverkan på en Cat6 kabel för att den ska bli för dålig för att uppfylla kraven för Cat6.
En TP-dödare till klassiker är att böja TP-kabel runt hörn så att de blir 90 graders räta vinklar av kabeln. Är ett väldigt effektivt sätt att döda en TP-kabel på 🙂
2 Guest(s)