November 17, 2003
När någon ringer, eller när man lyfter på luren så bryts anslutning ett tiotal sekunder men upprättar sig själv sen igen. Det är grymt jobbigt när man lirar online. Jag har telia adsl 0,5 och ja, det är kopplat till huvudjacket.
Jag hörde något om att ledningarna i jacket kan båda vara serie- och parellkopplade och det var endast seriekoppling som fungerade? :cy:
October 15, 2003
December 15, 2002
Är lite för trött för att skriva om detta just nu så jag länkar bara till en sida som kanske hjälper dig.
September 26, 2003
Hej!
För att kolla upp om det är kopplat på första jack. Koppla ur all utrustning inklusive telefoner och annat på det förmodade jacket. Sätt sedan in mellanproppen i det förmodade första jacket och gå sedan runt med en telefon och koppla in den på alla telefonjack och kolla om du får uppkopplingston får du inte det på något jack ja då är det det första jacket som du har hittat. Om du får uppkopplingston på någon av de andra jacken ja då är det inte första jack eller så är det de men det är felkopplat någonstanns i kedjan. Prova med mellanproppen i alla jack och sedan med telefonen i de andra jacken och använd alla kombinationer. Andra felkällor förutom felkopplade jack eller att ditt modem ej är inkopplat på första jack är bla:
-Felaktig mellanpropp(det måste förövrigt vara en korrekt mellanpropp vid utförande av ovan nämda test). Det skall vara en propp av typen Pri Mod 6/4 som finns att köpa i Telia Butiken om du inte redan har en. Det fungerar ej bra med vanliga standard proppar avsedda för tex vanliga modem.
-För många apparater på slingan. Telia garanterar bara att tjänsten ej skall brytas om någon ringer om man ej har fler än 3 apparater anslutna på slingan. Dvs har man 2 tonvalstelefoner plus en nummerpresentatör så räknas det som 3 apparater fler får man inte ha.
-Felaktig telefon på slingan. Det är ej rekommenderat att ha gammla Pulsvals telefoner(analoga) anslutna på slingan då de kan störa ut filtret.
1 Guest(s)