Varför funkar det inte att dela filer!?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Varför funkar det inte att dela filer!?
liinus_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 265
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 2, 2004 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

`
Ska dela ut filer i nätverket och då högerklickar jag ju t.ex på en mapp på den ena datorn och väljer delning och säkerhet, efter det så bockar man i att man ska dela ut mappen i nätverket. Då ska man väl sen på den andra datorn klicka på "den här datorn" sedan "mina nätverksplatser"? Eller hur? Då ska det väl funka? Men icke, så jag undrar kan det vara nå inställningar man ska ändra?

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
558731
March 2, 2004 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Om det är Windows XP du använder så bör du nog ha aktiverat förenklad fildelning (den är aktiv från början). Du delar ut mappen så som du beskrev. Sen när du ska hitta den från en annan dator så måste du bläddra bland arbetsgrupper och sånt. När du är i mina nätverksplatser, så borde det finns nåt som heter "datorer i arbetsgruppen" som du kan klicka på. Annars kan du skriva "datornamnet" utan " tecken i adressfältet så kommer du direkt till datorn med den utdelade mappen.

liinus_
Kommer du hit ofta?
Medlem
558804
March 2, 2004 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Iceman wrote: Om det är Windows XP du använder så bör du nog ha aktiverat förenklad fildelning (den är aktiv från början). Du delar ut mappen så som du beskrev. Sen när du ska hitta den från en annan dator så måste du bläddra bland arbetsgrupper och sånt. När du är i mina nätverksplatser, så borde det finns nåt som heter "datorer i arbetsgruppen" som du kan klicka på. Annars kan du skriva "datornamnet" utan " tecken i adressfältet så kommer du direkt till datorn med den utdelade mappen.

Hmm, det där med aktiverat förenklad fildelning, jag har aldrig rört det så det borde ju vara aktivt. Men asså på ena datorn så ha rjag delat ut mappar och nbär jag trycker på mina nätverksplatser på den så ser jag ju dens egna delade filer men ingen annans. Och datorer i arbetsgruppen, trycker jag där så hittar den då inga datorer. Kan något ha med routern att göra? Eller nätverksbryggor, och förretsen vad är nätverksbryggor och vad gör dom? För andra datorn har inget sånt..

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
558810
March 2, 2004 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Du ska inte behöva bry dig om nätverksbryggorna. Om du inte ser några fler datorer i din arbetsgrupp så beror det på att det inte är samma arbetsgrupp inställd på alla datorer, men det gör inget. Klicka bara på "uppåt en nivå-knappen" så ska du se alla arbetsgrupper på nätverket, ser du inga så kan du behöva uppdatera bara (tryck F5). Fungerar inte detta så gör du som jag skrev innan, om datorn med utdelade mappar heter "exempel", så skriver du exempel i adressfältet, eller i kör.

liinus_
Kommer du hit ofta?
Medlem
558838
March 2, 2004 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Iceman wrote: Du ska inte behöva bry dig om nätverksbryggorna. Om du inte ser några fler datorer i din arbetsgrupp så beror det på att det inte är samma arbetsgrupp inställd på alla datorer, men det gör inget. Klicka bara på "uppåt en nivå-knappen" så ska du se alla arbetsgrupper på nätverket, ser du inga så kan du behöva uppdatera bara (tryck F5). Fungerar inte detta så gör du som jag skrev innan, om datorn med utdelade mappar heter "exempel", så skriver du exempel i adressfältet, eller i kör.

När jag trycker "uppåt" så kommer MShome fram. Men när jag trycker på den så se rjag då inga datorer? Ska man behöva lägga till datorerna på nåt sätt?

Veric
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
559149
March 2, 2004 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du inte kan se någon annan dator i nätverket än den du sitter vid för tillfället, då har du förklaringen till varför du inte kan hitta filerna på den andra datorn.

Har du skrivit in samma namn på arbetsgrupp på båda datorerna?

liinus_
Kommer du hit ofta?
Medlem
559313
March 3, 2004 - 6:28 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, jag har skrivit in samma arbetsgrupp.

Veric
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
559616
March 3, 2004 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan du skriva ned alla nätverksinställningar du gjort, samt vilket OS du använder på de två datorerna?

liinus_
Kommer du hit ofta?
Medlem
559843
March 3, 2004 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Skit samma, skickar med icq från dator till dator 😀 Går ju lika bra ;P

Suizide
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 746
560671
March 4, 2004 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Den här datorn - verktyg- anslut nätverksenhet - skriv in serverdelningens namn

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 172
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL