September 30, 2003
`
Ska dela ut filer i nätverket och då högerklickar jag ju t.ex på en mapp på den ena datorn och väljer delning och säkerhet, efter det så bockar man i att man ska dela ut mappen i nätverket. Då ska man väl sen på den andra datorn klicka på "den här datorn" sedan "mina nätverksplatser"? Eller hur? Då ska det väl funka? Men icke, så jag undrar kan det vara nå inställningar man ska ändra?
April 1, 2001
Om det är Windows XP du använder så bör du nog ha aktiverat förenklad fildelning (den är aktiv från början). Du delar ut mappen så som du beskrev. Sen när du ska hitta den från en annan dator så måste du bläddra bland arbetsgrupper och sånt. När du är i mina nätverksplatser, så borde det finns nåt som heter "datorer i arbetsgruppen" som du kan klicka på. Annars kan du skriva "datornamnet" utan " tecken i adressfältet så kommer du direkt till datorn med den utdelade mappen.
September 30, 2003
Iceman wrote: Om det är Windows XP du använder så bör du nog ha aktiverat förenklad fildelning (den är aktiv från början). Du delar ut mappen så som du beskrev. Sen när du ska hitta den från en annan dator så måste du bläddra bland arbetsgrupper och sånt. När du är i mina nätverksplatser, så borde det finns nåt som heter "datorer i arbetsgruppen" som du kan klicka på. Annars kan du skriva "datornamnet" utan " tecken i adressfältet så kommer du direkt till datorn med den utdelade mappen.
Hmm, det där med aktiverat förenklad fildelning, jag har aldrig rört det så det borde ju vara aktivt. Men asså på ena datorn så ha rjag delat ut mappar och nbär jag trycker på mina nätverksplatser på den så ser jag ju dens egna delade filer men ingen annans. Och datorer i arbetsgruppen, trycker jag där så hittar den då inga datorer. Kan något ha med routern att göra? Eller nätverksbryggor, och förretsen vad är nätverksbryggor och vad gör dom? För andra datorn har inget sånt..
April 1, 2001
Du ska inte behöva bry dig om nätverksbryggorna. Om du inte ser några fler datorer i din arbetsgrupp så beror det på att det inte är samma arbetsgrupp inställd på alla datorer, men det gör inget. Klicka bara på "uppåt en nivå-knappen" så ska du se alla arbetsgrupper på nätverket, ser du inga så kan du behöva uppdatera bara (tryck F5). Fungerar inte detta så gör du som jag skrev innan, om datorn med utdelade mappar heter "exempel", så skriver du exempel i adressfältet, eller i kör.
September 30, 2003
Iceman wrote: Du ska inte behöva bry dig om nätverksbryggorna. Om du inte ser några fler datorer i din arbetsgrupp så beror det på att det inte är samma arbetsgrupp inställd på alla datorer, men det gör inget. Klicka bara på "uppåt en nivå-knappen" så ska du se alla arbetsgrupper på nätverket, ser du inga så kan du behöva uppdatera bara (tryck F5). Fungerar inte detta så gör du som jag skrev innan, om datorn med utdelade mappar heter "exempel", så skriver du exempel i adressfältet, eller i kör.
När jag trycker "uppåt" så kommer MShome fram. Men när jag trycker på den så se rjag då inga datorer? Ska man behöva lägga till datorerna på nåt sätt?
1 Guest(s)