July 11, 2002
ska man ta och köpa en sån hubb för 500 spänn?
http://www2.blocket.se/view/785443.htm
October 10, 2002
De e no så att alla hubbar jag har haft med att göra har varit 10mbps. Switchar e 10/100mbps. De finns ett antal som säger att de ska finnas hubbar som är 10/100 men som sag, jag har aldrig sett en ännu!!!
Skillnaden mellan hub och switch är att switchen registrerar vilka nic som ligger bakom vilken port och skickar datan enbart åt den datorn som behöver den. Medan en hub får in data i en port och skickar ut den i alla andra portar. Så när man börjar ha flere datorer i nätverket blir det en massa "onödig" kommunikation och man kan börja få se kollisions lamppan blinka.
July 2, 2001
Vi har en HP-HUB som är på 10 och 100mbit. Jag misstänker att det är som två hubbar i en. Är det 10mbits trafik så går trafiken till 10mbits-segmentet, är det 100mbit så går det till 100mbits-segmentet.
Ett exempel på varför man INTE vill köra på en HUBB:
* Jag hade 3 datorer kopplade mot en hubb. Dator#1 hämtade en fil från dator#2 och fick ca 1000KB/s. Samtidigt på Dator#1 så ville jag lyssna på lite mp3 som fanns på Dator#3. MP3 kräver som bekant runt 16-20KB/s men ändå droppade filhämningen från 1000KB/s till ca 200KB/s. Och det berodde enbart på kollisionshanteringen i ethernet (CSMA/CD).
1 Guest(s)