Vilka ISPs servrar minns (och minns inte) mac-adresser?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vilka ISPs servrar minns (och minns inte) mac-adresser?
jaff
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 21, 2006 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara lite nyfiken på vilka internetleverantörer av främst ADSL (men även andra tekniker) som lagrar den senast, till modemet, anslutna enhetens mac-adress och sedan förhindrar direkt byte av mac-adress.

Jag hade nämligen en del problem under dagen då jag skulle hjälpa en kamrat med ett hemnätverk. Tidigare gick kabeln från modemet direkt in i datorns nätverkskort, men nu satte jag en router mellan modemet och datorn. Det gick då inte att komma ut på nätet (trots att routern fungerar) men om vi provade att plugga in kabeln direkt i datorn igen, så gick det fint...

Alltså, vilka isps förhindrar internetförbindelse, eftersom de inte tillåter omdelbart byte av mac-adress (stänger man av modem och router ett tag så fungerar det efteråt)?

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
1079764
September 21, 2006 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Alla har de kan man säga...
Eftersom de är ett ip-nr per kund så måste dhcp-lease tiden gå ut innan du kan få ett nytt ip-nr.

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
1079766
September 21, 2006 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

De flesta med dynamisk IP kör ju med det.
Sen så har också de flesta routrar ett val som kallas Clone Mac eller liknande, eller så kan man mata in MAC-adressen manuellt.
Där knappar du in samma mac-adress som nätverkskortet i datorn har eller kör clone då den kopierar den automatiskt.
Andra alternativet är ju att bara vänta tills lease timen tar slut, brukar vara runt 2 timmar jag för mig, då ska du kunna koppla upp en ny enhet, men då kommer IP-adressen vara reserverad till den MAC-adressen tills lease time tar slut igen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 74
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL