January 26, 2005
Bara lite nyfiken på vilka internetleverantörer av främst ADSL (men även andra tekniker) som lagrar den senast, till modemet, anslutna enhetens mac-adress och sedan förhindrar direkt byte av mac-adress.
Jag hade nämligen en del problem under dagen då jag skulle hjälpa en kamrat med ett hemnätverk. Tidigare gick kabeln från modemet direkt in i datorns nätverkskort, men nu satte jag en router mellan modemet och datorn. Det gick då inte att komma ut på nätet (trots att routern fungerar) men om vi provade att plugga in kabeln direkt i datorn igen, så gick det fint...
Alltså, vilka isps förhindrar internetförbindelse, eftersom de inte tillåter omdelbart byte av mac-adress (stänger man av modem och router ett tag så fungerar det efteråt)?
January 20, 2003
De flesta med dynamisk IP kör ju med det.
Sen så har också de flesta routrar ett val som kallas Clone Mac eller liknande, eller så kan man mata in MAC-adressen manuellt.
Där knappar du in samma mac-adress som nätverkskortet i datorn har eller kör clone då den kopierar den automatiskt.
Andra alternativet är ju att bara vänta tills lease timen tar slut, brukar vara runt 2 timmar jag för mig, då ska du kunna koppla upp en ny enhet, men då kommer IP-adressen vara reserverad till den MAC-adressen tills lease time tar slut igen.
1 Guest(s)