April 20, 2004
Jag är totalt borta vad som gäller nätverk så var lite snäll mot mig. Jag har ett par portar i min brandvägg som inte är blockade och jag skulle vilja veta vad effekten blir om jag stänger dom.
Portarna är: 21(FTP), 79(finger), 110(pop3), 443 (HTTPS) och sist 143 (IMAP).
OM jag stänger t.ex. port 21 och 110. Innebär det att jag inte kan ta emot mail och tanka från FTP?
Ni får gärna förklara vad som händer om jag stänger dom andra portarna också.
February 21, 2003
stäng allihopa? antar att det är inkommande trafik? vad har du för brandvägg?
om du inte har nån ftp server eller web server hemma så måste du inte ha nån inkommande trafik öppen alls, är din dator som initierar all utgående (och där lär du ha allt öppet)
finns skäl då man vill öppna nån speciell port mot en speciell ip hemma, typ för filetransfare i icq och dylikt...
tjing
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
December 16, 2003
Malaco wrote: Jag är totalt borta vad som gäller nätverk så var lite snäll mot mig. Jag har ett par portar i min brandvägg som inte är blockade och jag skulle vilja veta vad effekten blir om jag stänger dom.
OM jag stänger t.ex. port 21 och 110. Innebär det att jag inte kan ta emot mail och tanka från FTP?
Ni får gärna förklara vad som händer om jag stänger dom andra portarna också.
Typ. Https är väl browsern. Enklas är väl om du stänger
av dem och ser vad du inte kan göra efter det och sedan öppnar
det du behöver.
Eller kombinerar med en mjukvarubrandvägg som blockerar allt
förutom de program du ger tillåtelse att kommunicera med
nätet/nätverket. Där ser du också vilket program som avnänder
vilken port. Zonealarm är gratis och funkar fint.
May 9, 2001
De du kan stänga är 79 och 143.
Port 21 används för FTP protkollet. Om du stänger den så kan du inte använda FTP tjänsterna på Internet.
Stänger du 110 så kan du inte skicka mail från din dator.
HTTPS är en version av vanliga HTTP (internetsurfande) fast det används för säker överföring via Internet.
Detta används oftast bland sidor där man kan köpa saker och ska föra över känslig information.
Något sådant är det.
April 20, 2004
Tack för alla svar! Det är en router med brandvägg jag använder. En Netgear DG834
1 Guest(s)