Vilken leverantör?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vilken leverantör?
ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 3, 2007 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Såhär ligger det till: Vi har stadsnät 10/10 från telia, men vill ha 100/100 vilket telia inte kan leverera! Är det någon här som har erfarenheter av andra leverantörer i mälarenergis stadsnät? Bredband2, Adamo, ABCBredband samt Skycom är de som kan leverera. Är det någon som vet nått? ;>

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1140900
June 3, 2007 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

jag kör Adamo 30/30, och de kan leverera 100/100 oxå

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
1140903
June 3, 2007 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

och det har aldrig varit några problem med dem eller? Tycker inte att så mycket borde kunna krångla i ett stadsnät ändå, värre med ADSL kanske. Support och sånt vore ju skönt om man kunde lita på iaf

Merlion
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 123
1141223
June 5, 2007 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tänkte bara låna den här tråden och ställa en fråga.

Ska beställa Internet nu efter en tid på annan ort. Har tillgång till Varbergs stadsnät och har sex st leverantörer att välja mellan. Dessa är:
ABC Bredband
Adamo
Bahnhof
Bredband2
IP-bolaget
rixPORT80

Hade tänkt att välja rixPORT80 men när jag tittade runt lite mellan dem var de dyrast och hade minst tjänster som ingår.

Vad har ni för erfarenheter av ovanstående leverantörer? Bahnhof var billiga och hade en hel del extratjänster som ingick. Kan det vara ett bra alternativ?

ABC har jag aldrig hört talas om så de tror jag inte jag väljer. Adamo har jag haft men vet inte riktigt om jag tyckte de var särskilt bra.

Viktigast är att det är en stabil leverantör med så lite krångel som möjligt. Extratjänsterna är inte lika viktiga eftersom jag bara kommer att ha Internet där under ca 14 månader.

Vad säger du CTRL? 😉

biet
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
1142872
June 15, 2007 - 6:59 am
sp_Permalink sp_Print

ABC Bredband ägs av SkyCom. En nystartad operatör. De är billigast nästan överallt.
SkyCom är ju den största leverantören av tjänster i de öppna stadsnäten. De äger ju ABC Bredband, Bredband2 och Digisip (och så givetvis SkyCom också 😉 ).

SkyCom verkar väldigt seriösa tycker jag. De har sagt att de ska växa till att ha över 100 000 kunder till slutet av 2007. (de har NU över 70 000 st. kunder).
Jag känner många som har Bredband2 och av dem är alla väldigt nöjda med tjänsten.
Själv bor jag inte i ett område där dessa möjligheter finns (finns bara ADSL-möjligheter tyvärr). Om det skapades ett stadsnät där jag bor, så skulle jag nog välja mellan Bredband2 och ABC Bredband. Skulle absolut INTE välja Telia iallafall.

mvh

KulanZ
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
1143389
June 19, 2007 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

Skaffa Bahnhof, adamo eller Bredband2 ifall ni har chansen. Har bara hört gott om de tre leverantörerna.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
1144133
June 23, 2007 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

IP-bolaget har jag blandade erfarenheter av. Bodde tillsammans med syrran och hennes pojkvän, och vi hade dem (billigast av dem vi hade att välja på). Abbonemanget stod på mig. Sen flyttade jag ut, och skulle skaffa bredband också. Hade varit nöjd med dem dittills så jag tänkte att de kunde få mig som kund när jag bodde ensam också. När de inte kopplat in något veckor efter att jag skickat in kontraktet, ringde jag dem. Det visade sig att de inte hade kopplat in det "eftersom jag ju redan hade ett abbonemang". Fast på en helt annan adress än jag ville ha det nya. Tydligen gick det bara att lägga upp ett abonnemang per kund i deras ekonomisystem, och när de upptäckte det la de bara undan min ansökan (istället för att som man skulle kunna tycka, ringa mig och meddela mig om problemet). Vi kollade också om det gick att flytta det gamla abonnemanget till min systers pojkvän, men det gick bara om de först fick koppla ur anslutningen i ett par veckor och sedan öppna helt på nytt. Att bara ändra faktureringsuppgifterna utan att koppla bort dem från internet under ett antal veckor gick inte att göra. Inte ens om vi betalade avgiften för inkoppling (vilket vi räknat med att få göra).

Det hela slutade med att jag knallade in på kontoret hos deras konkurrent (som fanns i samma hus som jag jobbade, fyllde i en blankett och några dagar senare hade jag internet i min nya lägenhet. Abonnemanget hos min syster står fortfarande på mig däremot...

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1144167
June 23, 2007 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ej så stor erfarenhet av dessa leverantörer, men har läst att Bredband2 är en bra och seriös leverantör.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 53
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL