August 19, 2006
Jag har en polare som skall byta från en uppkoppling med kabel. Han använder Com Hem 24 Mbit. Han har även en bärbar dator med trådlöst nätverks kort. Han vill ha ett som är pålitligt och som inte kostar för mycket.
Vilken router skall han köpa? Vart är billigast? Något visst märke som rekommenderas?
Tack på förhand 😀
May 28, 2003
Jag skulle sattsa på en Linksys eller en D-link DGL-4300. D-link DGL-4300 har fått allmänt bra kretik vad jag sett, och Linksys gör alltid bra saker. Ett tredje alternativ kan vara att kolla på ZyXEL, det är routrar som Telia skickar ut till sina ADSL användare. Har en själv (P-335WT) och är nöjd.
Sen skulle jag lägga min i 800-1000 kr klassen för att få en bra router som inte kraschar etc...
August 19, 2006
August 19, 2006
Aha. Det är ADSL som han har. Han vill kunna sitta t ex i köket o surfa med sin bärbara dator, med routern inkopplat på det första jacket.
Jag såg att det fanns en Belkin router med inbyggt modem på Siba för runt 5-600 spänn.
Har en Belkin med inbyggt modem själv,och det funkar bara fint.
Kanske skulle satsa på detta när man vet att det fungerar fint? Någon som kan rekommendera en annan router med inbyggt modem? Var handlar man billigt och hittar bra märken?
March 14, 2001
Jag kör hellre med ett separat modem pga möjligheten till att uppgradera m.m. blir så mycket enklare då..
Sök på http://www.prisjakt.se
August 19, 2006
ja, det blev en Linksys WAG354G-SE Wireless Router. Hittade den på Computer City för 499 :-
Nästa problem dök upp när vi kom hem o upptäckte att han hade Com Hem,så det inte gick att konfigurera den via telefonlinjen.....
Skall man byta till Telia bara för att kunna köra trådlöst med Com Hem? Varför blev man inte uppmanad att köpa nåt annat av säljaren i butiken när vi talade om att vi hade Com Hem?
Tips o råd?? Skall det vara såhär svårt att skaffa trådlöst till sin laptop?
August 19, 2006
Jo, eftersom man måste ha telefonsladden i routern när man skall konfigurera den, så stöter man på patrull.Com Hem har ju en egen lösning på bredband, där telefonsladden är utbytt mot en kabel du skruvar i modemet.
Så om man inte kan stoppa i den sladden som man gör när man har ADSL via telejacket; hur går man till väga då?
August 19, 2006
Nuvarande : Bredbandsmodem från Com Hem ( Strömkabel, Nätverkskabel/Ethernetkabel o Com Hem-kabeln )
Jag VILL ha trådlöst Internet,MEN då måste man koppla in en telefonsladd som kommer från det första jacket även kallat ADSL. Och det fungerar inte att koppla i routern eftersom han har Com Hem. De har sin egen lösning istället som Telia, BB os v har med en telefonsladd från telefonjacket. Com Hem har en egen modell på kabel som motsvarar Telias och de andras telefonsladd,eftersom han bor i lägenhet.
Comprende?
August 19, 2006
August 19, 2006
En nätverkskabel som vanligt...
Men den stora skillnaden mellan Com Hem o andra levrantörer,är ju att de har en egen kabel istället för telefonsladden som skall sitta i modemet,så därför går det ej att konfigurera routern då den behöver kolla anslutningen till Internet.
Någon som har tips? Någon som har Com Hem och trådlöst till sin bärbara?
March 14, 2001
Ja nu insåg jag vad du har köpt för joll, en router med ett inbyggt adsl-modem alltså när du har har kabel från comhem.. Ja då förstår jag genast att det inte fungerar..
Men prova med att koppla in nätverkskabeln fån modemet till en lan-port, gå sedan in i routern för att se om du kan inaktivera modemfunktionen och använda endast använda routerfunktionen, men troligen går inte detta, möjligtivs endast som en accesspunkt men då mister du routerfunktionen..
Hur man får trådlöst med comhem?
Nu när jag vet vad problemet är så kan jag tala om det, köp enbart en trådlös router utan modem så fungerar det utmärkt. deja vu?
Då kopplar du bara in nätverskabeln från modemet till wan-porten på routern och vipps så funkar det..
Ett litet tillägg, det går alltid att konfigurera en router ovasett om det har tillgång till internet eller inte..
August 19, 2006
Ok, tack för ett utförligt och hjälpande svar. Som jag ser det har han nu 2 möjligheter:
1) Gå tillbaka till affären och byta den mot en vanlig router.
2) Vänta till bindningstiden har gått ut på Com Hem och byta till någon annan leverantörer som levererar via telejacket.
Men jag undrar dock; vrför blev man inte upplyst om detta i affärer? Vi talade ju om att vi hade Com Hem, så man tycker de borde informerat oss om det,ch rekommenderat en vanlig router istället.
Om man skaffar en vanlig router, hur skall man koppla den då? Någon som kan förklara detta?
1 Guest(s)