Virtuella datorer genom VPN. | Nätverk / Internet | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Virtuella datorer genom VPN.
This topic is locked
Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
juli 17, 2012 - 6:13 f m
sp_Permalink sp_Print

Jag undrar om det är möjligt att ansluta flera virtuella datorer som jag kör i VMware genom en VPN tunnel som jag har på den fysiska datorn.

Eller måste jag ha separata VPN tunnlar till varje virtuell maskin?

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1281537
juli 17, 2012 - 8:52 f m
sp_Permalink sp_Print

Det borde inte vara några konstigheter. Via VPN så får du ju en tunnel in i det nätet som du har. Så länge du har alla dina VMar i det nätet så kommer du åt alla.

AdmiralAspen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
Member Since:
juni 30, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1281539
juli 17, 2012 - 11:32 f m
sp_Permalink sp_Print

Är det mjukvaru-VPN eller hårdvaru-VPN?
Om det är det senare så är det precis som Tjalve skrev. Annars lär du installera programvara i varje VM för att kunna köra Mjukvaru-VPN.

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1281541
juli 17, 2012 - 12:32 e m
sp_Permalink sp_Print

Det är mjukvaru VPN, kör anonine på en dator men skulle vilja att fler datorer hemma går via VPN och ut på nätet så funderar på att byta ut till en lite kraftigare och viritalusera de tre och ansluta genom VPN klienten på den fysiska servern.
Är ni med? 🙂

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1281549
juli 17, 2012 - 3:44 e m
sp_Permalink sp_Print

Frågan är var din tunnel terminerar någonstans. Jag antar att det är det AdmiralAspen menar. Om tunneln terminerar i en mjukvara på servern så kommer du ju till den servern och inte längre. Dvs du skapar ett nät imellan din dator och servern. Du skiter i resten.

Den bästa lösningen är ju om du terminerar tunneln i en brandvägg eller router på andra sidan och sedan routar trafiken från VPN nätet till det andra nätet som alla VMar sitter på. Då kommer du åt allting på hela det nätet, inklusive alla dina VMar.
Ett annat alternativ är att du sätter upp en routing tabell på servern som du ansluter till mellan din tunnel och det nätet som allting sitter i. Då fungerar det lika dant och då kan du terminera tunneln i servern. Men då måste den servern vara uppe för att du ska få upp tunneln alls.

Antalet fysiska maskiner spelar ingen roll. När vi snackar nätverk så kan du ha 5000 servrar hemma, fysiska eller virtuella spelar ingen roll. De kommer få varsin lokal IP-adress oavett.

Då förklara lite vad exakt du vill göra så kan vi säkert ge dig några tips.

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
Member Since:
september 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1281562
juli 17, 2012 - 8:14 e m
sp_Permalink sp_Print

Kör också Anonine OpenVPN, Har inte hundra koll på det men på routen DIR-655 verkar det som att man kan ställa in VPN anslutning vilket borde betyda att alla datorer som surfar genom routern får VPN ”skydd”

AdmiralAspen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
Member Since:
juni 30, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1281572
juli 18, 2012 - 8:36 f m
sp_Permalink sp_Print

Läste på lite på Anonines hemsida. De verkar köra dynamisk IP vad jag kunde läsa mig till, det kan ju ställa till problem om du vill konfa upp en tunnel i din router (förutsatt att din router klarar detta).

Vore bra att veta vad du har för router, virtualiserings programvara osv.
Det verkar ju inte gå att köra flera OpenVPN-klienter samtidigt på samma konto.

Den enklaste lösningen är att ändra NICarna på dina VMs till NAT så borde det fungera, samt att tunneln är uppe på din fysiska burk som kör VMarna. Du måste även specifiera vilken fysisk NIC som ska användas av din virtualiseringsprogramvara för NAT, Bridged etc etc (NICen ska så klart vara den NICen som skapas av OpenVPN-programvaran).

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1281611
juli 19, 2012 - 1:32 e m
sp_Permalink sp_Print

Testade lite enkelt med min dator och om jag körde en internetdelning på VPN anslutningen och tilldelade den en utav de virtuella NICarna (NAT) så surfade den virtuella datorn på VPN ip och inte det som jag bli tilldelad utav min ISP så det är bra =)

Så ska bara för att vara säker dra igång en virtuell maskin till och kolla så det med funkar men borde ju inte vara något problem, sedan så blir det nog beställning utav en värre dator istället för som nu massa häckar som står och tuggar på 😛

AdmiralAspen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
Member Since:
juni 30, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1281617
juli 19, 2012 - 4:56 e m
sp_Permalink sp_Print

Skönt att det löste sig!

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1281618
juli 19, 2012 - 5:00 e m
sp_Permalink sp_Print

Absolut, och la till ett NIC till i den virtuella och bryggade den med mitt LAN och gav den ett fast IP och Nätmask (utan gateway) så då kommer jag ändå åt den lokalt och tvingar den att komma ut på internet via VPN tunneln.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
316 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL