VPN-nätverk med Telia ADSL|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
VPN-nätverk med Telia ADSL
kobbe0
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 106
Member Since:
November 16, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 17, 2003 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja 🙂

Jag har hört att man ska kunna sätta VPN-routrar även på vanligt Telia ADSL. Skillnanden ska bara bli att man måste konfigurer om IP adressen när den ändras på ADSLet.

Jag kan verkligen inte mycket om VPN men som jag fattar det gör man ett vanligt LAN fast över internet?

Om man ringer o frågar Telia så kan dom inget (offtast) o de e omöjligt att få prata med nån som kan :/

Vad e de för routrar som behövs? Är det svårt att konfigura?

På "andra sidan" så har vi inte Telia ADSL utan Net@once företags-något typ. Vi har 2 fasta IP-nummer o hela köret. Kan få vilka portar vi vill öppnade.

Anledning till att vi behöver detta är att vi ska jobba med deras SPCS från ett helt annat ställe o även kunna hjälpa dom med t.ex. radmin när deras datorer strular.

Peace & Love

peppe20
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1432
Member Since:
December 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
255049
January 18, 2003 - 12:36 am
sp_Permalink sp_Print

Min kompis pappas företag gör så... alla tankar från hans värsting dator hela tiden säger kompisen... så kompisen har ingen speed alls! ( laugh )

mange
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
July 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
256785
January 21, 2003 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

skulle gärna vilja veta hur man bär sig åt... fiall någon har någon länk eller kan skriva lite om hur man bär sig åt skulle jag vara mer än tacksam...

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
258282
January 23, 2003 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Har aldrig testat att lägga upp ett VPN nät, men jag har läst en del om det.
Ska man göra det billigt så lägger men upp en linux burk i ena ändan som sin vpn router/gateway, i den så har man dubbla nätverks kort och det ena kortet är anslutet till internet linan och det andra till det lokala nätverket, sen så måste man installera någon slags tjänst som sköter vpn uppkopplingen ex freeswan (sök på nätet)
Efter det så måste man bestämma sig om man vill att klienterna som kopplar upp sig ska ha åtkomst till hela det lokala nätverket innanför vpn servern eller bara komma åt det som ligger på servern, får att få det att lira så måste man slå på någon slags routing funktion.
Som sagt det jag har sagt är väldigt generellt eftersom jag aldrig har testat det själv men du får lite tips i alla fall så du kan söka vidare.
Är man villig att lägga ut lite pengar så kan man få en hårdvaru vpn router för ca 5-6000, kanske billigare? det är det lättaste alternativet.
Sen när man har allt uppe så är det bara att ansluta med klienterna, och det kan vara vilka klienter som helst tex win2k el XP, bara man har rätt inställningar som överensstämmer med dom på vpn routern.
Lycka till 🙂

kobbe0
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 106
Member Since:
November 16, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
258338
January 23, 2003 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså, jag har hört att det ska räkna me 2st VPN routrar.

Det ända som ska va problemet är att om IP numret ändras på ADSL så så måste man ändra de på båda sidor !?

Tyvärr kan jag inget om detta men har hört folk som lyckats.

Nån som har mer ideér hur de går till?

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
258815
January 24, 2003 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

kobbe0 wrote: Alltså, jag har hört att det ska räkna me 2st VPN routrar.

Det ända som ska va problemet är att om IP numret ändras på ADSL så så måste man ändra de på båda sidor !?

Tyvärr kan jag inget om detta men har hört folk som lyckats.

Nån som har mer ideér hur de går till?

funkar om du reggar en dynamisk dns adress typ dyndns.org, fråga är bara hur du ska uppdatera den, vet att en del "hemma" routrar har stöd för det, men frågan är om dom kan fungera vpn routrar och kan knyta ihop två LAN med VPN vilket jag antar är det vill göra? allt det där går att fixa med linux gratis, men då krävs det lite "skills"

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
258884
January 24, 2003 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

sökte runt på nätet och hittade det här:
http://support.dlink.com/faq/v.....estion=VPN
DI-804V kostar 1324 kr på datorbutiken.com

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 43
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL