July 20, 2002
ifall man vill koppla ihop 2 nät med tunna klienter med vpn, hur gör man då teoretiskt?
mitt 'förslag':
nät1 har en router genom vilken dom kopplar upp sig mot en huvudserver. genom servern kan dom sedan komma åt internet etc...
nät 2 gör samma sak.
Men, skall varje nät ha en 'server' som sköter själva 'processandet'? det måste dom nästan ha va?
vad skall vara 'innerst' dvs närmast klienterna,
server eller router?
dessutom skulle jag vilja ha en bra förklaring på vad en tunn klient är...
när jag först hörde det tänkte jag typ på en server med en massa mindre terminaler dvs med bara tangentbord, mus och skärm... dock måste man ju koppla dessa någonstans så vad jag förstår det som är det/kan vara en låda utan hårddisk och kanske andra delar... men har den tunna klienten en egen processor och sköter sitt eget 'processande'(distrubuerat) eller sker allt i servern? dvs centraliserat eller vad man brukar kalla det...
vilka delar finns i en tunn klient och vilka saknar den? jag förstår att det kan variera från fall till fall... men ändå.. någon?
ifall den tunna klienten har nätverkskort vilket den borde ha ifall den skall kunna kopla upp sig mot en server, borde den kunna köra utan nånting nästan i sig, och köra allting på servern tom få bilden från servern.... någon som kan upplysa mig eller ge mig lite mer fakta om det? för jag kan itne ett dugg om detta...
vilka fördelar respektive nackdelar har en tunn klient?
att ekonomin spelar in kan jag förstå men man måste ju ändå ha, iallafall ifall det är som jag skriver ovan med en server som sköter allt processande, en server som klarar av detta och ifall du har 25 tunna klienter blir det en jävla massa arbete så det är ju inte någon billig server man precis...
har man sedan flera kontor måste man ju ha någon sorts server på varje kontor.
Kanske att det kan vara lättare att administrera ett företag med tunna klienter eftersom du kan ändra allt på servern, dvs ett och samma ställe... dock finns det ju en stor nackdel isåfall eftersom ifall servern går sönder faller hela nätverket pladask..
jag skulle gärna se att någon förklarar.... tack på förhand...
June 18, 2001
Det är för mycket att förklara, men spana gärna på Compaq Evo T20 och på Citrix site.
Compaq Evo T20 består av i princip en PCB platta med en CPU på. Ut/ingångar är VGA, 4st USB, Ljud in/ut samt Ethernet (10/100). Extern ström adapter. Inga fläktar, inga mekaniska/rörliga delar. HELT TYST!
Jag sitter bl a o fixar med ett nät med sådana över ett par länder.
Dessa kopplas via en vanlig tp kabel in på nätverk, flera olika nät, som sedan körs mot en serverpark vi har här i GBG.
På dessa körs det W2k med Citrix prg på... Men, smakar det så kostar det! 🙁
2 Guest(s)