December 30, 2000
Tjo!
Har ett litet mysko problem. Har precis kört igång en VPN server med hjälp av windows 2003 server.
Det funkar fint att koppla upp till den och alla som gör det hittar varandra o allt verkar frid och fröjd.... MEN
Internet blir helt knas. Allting du hade igång innan du kopplade upp mot VPN servern funkar fint. Men om jag nu skulle starta ett nytt IE fönster så funkar det inte att surfa i. Även om jag redan sitter i ett här nu. Det verkar lite som om den försöker surfa via VPN servern.
En sak till som är lite konstigt. Det är att det äter bandbredd...
70mb upload 5min..? Däremot bara 900kb mottaget.
November 4, 2002
VPN kan vara en mardröm om man inte läser på riktigt ordentligt.
Först och främst kan du inte köra NAT om du VPN med AH. På ren svenska är AH kryptering på IP-huvudet, då kan inte routern ändra i IP-huvudet eftersom det är krypterat. ESP datan i paketet.
För det andra tunnlas _allting_ när du skapar en VPN tunnel. Så om du sitter hemma på din dator och lecchar lite, sen skapar du en tunnel till en gateway. Då kommer du att tappa kontaken med allting som var igång innan. Eftersom allting tunnlas med din Gateway. Men du borde dock kunna köra allting efter du har satt upp VPN tunneln. men då kommer den som driftar vpn gatewayen att morra lite över att du tankar över hans/hennes lina..
Jag glömde att svara på dina surf bekymmer, man måste ha riktiga gateway inställningar i VPN servern. Så den anslutna klienten vet vart den kan komma ut på internet.
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
December 30, 2000
men om jag nu konfigurerar vpn servern med en gateway oxå, innebär det då inte att jag kommer sitta o surfa via den?
Så vill jag ju inte ha det.
För mig är det tvärt om ju.. allting jag hade igång innan jag kopplade upp mot vpn-servern funkar.. men inte allt annat jag försöker med efteråt. Men jag vill ju inte fixa en gateway o dela ut linan servern står till. Känns mest som en grymt onödig belastning då klienterna som kopplar upp sig förmodligen har eget internet =)
May 7, 2002
coffe wrote: men om jag nu konfigurerar vpn servern med en gateway oxå, innebär det då inte att jag kommer sitta o surfa via den?
Så vill jag ju inte ha det.För mig är det tvärt om ju.. allting jag hade igång innan jag kopplade upp mot vpn-servern funkar.. men inte allt annat jag försöker med efteråt. Men jag vill ju inte fixa en gateway o dela ut linan servern står till. Känns mest som en grymt onödig belastning då klienterna som kopplar upp sig förmodligen har eget internet =)
de nya IE fönstrerna försöker ansluta via VPN-servern
December 30, 2000
där stod inte speciellt mycket =/
"Den här servern är konfigurerad som fjärråtkomst/vpn server."
Bara för att jag redan gjort den där guiden för att få igång det.
Men i "hantera server" så står där:
"hantera den här frärråtkomst-/vpn-servern"
Klickar jag på den kommer jag in i:
Routing och fjärråtkomst (RAS).
Där har jag sedan inte en aning om vad jag ska göra =/
1 Guest(s)