September 20, 2002
Hejsan har en router med inbyggt adsl-modem, men ska snart få fast bredband (alltså genom bradbandsuttag). Undrar nu om de går att använda router trots att den inte har någon wan-ingång?
har en Siemens Gigaset SX551
September 20, 2002
Lodisen wrote: Har inte alla routrar en WAN-port? Eller är den helt utan portar? Hur som helst så kan du köra med en switch om du så önskar till en fiberanslutning, och behöver således ingen WANport. Förutsatt att din ISP delar ut flera IPn.
Nope endast ett IP, jag har fått en IP-adress som jag ska fylla i.
August 28, 2004
Crille3000 wrote: Nope endast ett IP, jag har fått en IP-adress som jag ska fylla i.
Kabel direkt in i datorn som gäller då, eller att du trycker in kabeln i en dator som delar ut lokala IPn genom DHCP. Alternativt en ny router.
Alltså, din router har den inga portar, eller har den portar men ingen WAN? Isåfall kan jag väl knappast tro att det är en router. Skulle nog kallas Switch om den inte hade någon WANport. Första porten brukar oftast agera WAN.
Som jag förstår det är det där ett ADSLmodem med inbyggd Switch.
Eftersom du talar om fiberanslutning så antar jag att det rör sig om 100 Mbit/s eller liknande hastigheter? Isåfall måste du nog ha rejäla grejor för att använda hela linan.
September 20, 2002
Lodisen wrote: Kabel direkt in i datorn som gäller då, eller att du trycker in kabeln i en dator som delar ut lokala IPn genom DHCP. Alternativt en ny router.
Alltså, din router har den inga portar, eller har den portar men ingen WAN? Isåfall kan jag väl knappast tro att det är en router. Skulle nog kallas Switch om den inte hade någon WANport. Första porten brukar oftast agera WAN.
Som jag förstår det är det där ett ADSLmodem med inbyggd Switch.Eftersom du talar om fiberanslutning så antar jag att det rör sig om 100 Mbit/s eller liknande hastigheter? Isåfall måste du nog ha rejäla grejor för att använda hela linan.
Klart den har portar, den har bara ingen dedikerad wan-port, pga av att den redan har ett inbyggt ADSL-modem. Det är en router. Den har trådlöst nätverk, printserver, ADSL-modem och stöd för IPtelefoni, men som sagt, ingen wan-ingång.
För att specifisera frågan:
Kan någon av de vanliga "TP"-portarna agera WAN-ingång så att routern använder sig av den istället för "ADSL-ingången"?
Har testat att få kontakt med min nuvarande kombinerade ADSLmodem/Router utan resultat.
Får 10/10-lina genom bredbandsuttag den 1feb.
1 Guest(s)