Webb-kryptrering??|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Webb-kryptrering??
Mikehammer
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 115
Member Since:
November 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 2, 2005 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej....Funderar på att köpa en laptop med w-lan inbyggd.Nu undrar jag vad webb kryptering är,och hur funkar det?Måste man ha det?
Hjälp!!!

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
972390
November 2, 2005 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

kryptering gör det mycket svårare för illasinnade grannar att leecha på din uppkoppling och sniffa fram din trafik, exempelvis sniffar rätt på användarnamn och lösenord till olika sidor (har hänt mig när jag körde okrypterat)

krypteringsnycklarna ställer man enkelt in i routerns inställningar det är bara några siffror man hittar på, exempelvis 22-39-44-12 eller något liknande, sen så skriver du in samma siffror i inställningarna för laptopen, så funkar allt bra och du kan känna dig säker 😉

Avatar
HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
Member Since:
April 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
972402
November 2, 2005 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror du menar wep-kryptering inte webb-kryptering.

Anledningen till att man vill kryptera sin trådlösa kommunikation är helt enkelt för att ingen ska kunna använda ditt trådlösa nät utan tillåtelse och framför allt inte kunna avlyssna din kommunikation precis som Poontus sa.

Det finns just nu två vanliga krypteringsformer för trådlösa nät. Dessa är wep och wpa, wep är den sämre av dom och är relativt enkelt att knäcka. wpa däremot är betydligt svårare att knäcka, även om det är möjligt. Dock inget som scriptkiddies lyckas med.

Mikehammer
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 115
Member Since:
November 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
972671
November 3, 2005 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

HardCoder wrote: Jag tror du menar wep-kryptering inte webb-kryptering.

Anledningen till att man vill kryptera sin trådlösa kommunikation är helt enkelt för att ingen ska kunna använda ditt trådlösa nät utan tillåtelse och framför allt inte kunna avlyssna din kommunikation precis som Poontus sa.

Det finns just nu två vanliga krypteringsformer för trådlösa nät. Dessa är wep och wpa, wep är den sämre av dom och är relativt enkelt att knäcka. wpa däremot är betydligt svårare att knäcka, även om det är möjligt. Dock inget som scriptkiddies lyckas med.

Ok..tackar för all hjälp grabbar!!

Men en sista fråga bara,det är så här att jag köpte en laptop med wlan,och ska "para"ihop den med min stationär dator(som har en bredbandskabel i väggen,)
Så jag gick o köpte en sån här trådlös nätverkskort,och stoppade i min stationära dator,och genom den tänkte jag surfa,nackdelen är väl att jag måste ha min stationära på jämt då.

Men till frågan,hur krypterar jag nu då?Har ju ingen router

Tack för all hjälp!

MVH Noob

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
973483
November 5, 2005 - 1:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad kör du nå då? med vanlig t-kabel?
Isf finns det ju ingen som kan snappa upp alla information och använda din uppkoppling så länge ingen ansluter till nätverket med en egen kabel..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 53
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL