Webdesign / Favoriterfältet i vägen|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Webdesign / Favoriterfältet i vägen
Connection
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 81
Member Since:
August 25, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 18, 2006 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja!
Jag sitter och kodar en sida till ett projekt och kom att tänka på en grej. Sidan är anpassad att kunna visas bra för användare som sitter på minst 1024x768 punkters upplösning. Har man den upplösningen så ligger sidan precis kant i kant med skärmen. Den lilla procenten som sitter med 800x600 struntar jag i.

I vilket fall som hellst så kom jag att tänka på detta att om en användare som har 1024x768 sitter med Favoriter-fältet öppet så kommer sidan inte visas korrekt.

Då är min fråga; finns det nån statistik över hur många det egentligen som sitter med Favoriter, Tidigare eller nåt annat fält öppet som kan störa en webplats?

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1004985
January 18, 2006 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

det där med att man säger att en sida ska vara ett visst antal pixlar för att ligga exakt kant i kant det dycker jag bara är dumt skitsnack, för att det ska gälla så måste man sitta med en dator där allt är standard, inget extra uppe, aktivitetsfältet därnere, och inte förstorad, man får heller inte ha något extra fält, något av dom du nämner, eller någon av alla toolbars man kan ha, Google, MSN, Yahoo osv osv.. sen är det samma marginaler på FireFox som i IE, hur är det med Opera?, personligen gillar jag att ha aktivitetsfälltet till vänster eftersom jag multitaskar som satan så ser man bättre vad det är för program man har igång men den är till vänster. det är även väldigt trevligt när man Pr0n surfar och bilderna för det mesta är mer höga än breda. sen alla dessa upplösningar finns ju alla möjliga, själv kör jag med 1360*1024 (om jag inte ahr den på 1600*1200) motivering: den är 4:3 vilket 1280*1024 inte är, och jag kan köra i 85Hz i den upplösningen. sen för dom som kör 1600*1200 eller ännu högre så är sidan då anpassad för 800*600 då är det så smått så... saknar ord 😀

så hur du ska göra för att få fram det ultimata antalet pixlar har jag ingen aning om.

Connection
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 81
Member Since:
August 25, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1005010
January 18, 2006 - 11:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok jag uttryckte mig lite fel.. den ligger inte precis på pixeln kant i kant om man kör 1024x768. Det är la ca 150 pixlar över horizontellt.. och vertikalt spelar det ingen roll för där finns ändå en scroll så där får den vara hur lång som hellst.

Kör man alltså nån toolbar eller har aktivitetsfältet på väntra sidan som du säger så gör det inget i mitt fall. Det enda som blir lite problematiskt är just när man sätter på favoriterfältet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 29
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL