June 30, 2002
Mors alla
Sitter när jag har tid och försöker leka med att starta upp en liten webserver för olika projekt bakom routern min. Netgear RP614, sedan består nätverket även av en trådlös router men den ska inte påverka i första steget tycker jag.
Port Forwarding ska vara påslaget för port80. Routas till statisk IP, min webserver. Server fungerar inom lokalt nät men verkar åtminstone inte fungera utåt. Någon som känner till om det är något speciellt med denna modell eller om det är något annat som jag förbisett? Kan tänka mig att det blir svårt kontrollera från min egen dator (router hos ISP struntar i förfrågan eftersom den skulle skicka tillbaka paketet samma väg det kom från). Provat att regga gratisdomän till mitt IP men verkar vara dödfött även det...
Servern står inte på för jämnan så tjänar inget till att jag lämnar ut adress för alla att prova... men är jag online kan ni messa för IP och test. Hänger mest på Köp&Sälj om ni inte visste det 😉
June 30, 2002
Mors
Ska kolla upp det mera noggrannt när jag WebServer inkopplad nästa gång, men om du menar port 80 på webserver så måste den vara öppen eftersom det fungerar på lokalt LAN.
DHCP på router2 ska vara avaktiverad ja, dock är det givetvis möjligt att den på något sätt stör nätet. Men å andra sidan är den egentligen bara inkopplad som en switch/trådlös accesspunkt... skulle ha känts mera troligt att det är den som stör om webserver gick via den. Har tänkt bygga det på det viset senare, köra trådlöst till webserver om inte trafiken blir större än jag räknat med så kan jag placera den var som helst utan att behöva dra kabel 😉
1 Guest(s)