Webserver inuti ett winxp nätverk|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Webserver inuti ett winxp nätverk
Vampis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1344
Member Since:
December 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 11, 2005 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har min dator med 2 nätverkskort som delar ut nätverket till mitt interna.

I mitt interna nätverk står en linuxserver med apache installerat (fungerande).

Där man delar ut internet i WINXP (under egenskaper, avancerat) där kan man välja Inställningar, och inne där kan man kryssa i en ruta som heter Webbserver (HTTP).
Där får man skriva in Ipadressen till: "Namn eller ipadress för den dator som är värd för tjänsten på ditt nätverk"
Där skriver jag in ipadressen till min linuxburk

Eftersom detta inte fungerar så antar jag att jag gjort nåt fel eller att det är inte såhär man ska göra?

Försöker jag komma in på "hemsidan" så fungerar det inte med mitt externa ipnummer, 213.xxxx, men det fungerar utmärkt att komma åt den med http://192.168.0.2

Tips?

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
Member Since:
November 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
888501
May 12, 2005 - 6:52 am
sp_Permalink sp_Print

Utan att själv ha testat så känns det som tjänsten är för en intern websida. Dvs den erbjuder tjänsten endast i ditt nätverk. Du måste säkert göra en portforwarding av förfrågningar på port 80 utifrån internet till diin webserver. Men jag kan ha fel, det är bara en tanke jag har.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
Member Since:
May 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
888521
May 12, 2005 - 7:51 am
sp_Permalink sp_Print

Han har väl precis gjort en portforward? Men är det inte så att man kommer inte åt portforwardade tjänster med extern IP från det lokala nätet? Be en kompis testa att surfa in på http://213.vad.du.nu.har

Edit: Föresten, du har väl ingen annan brandvägg (i router t.ex) som blockar port 80 för inkommande trafik?

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
Member Since:
November 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
888525
May 12, 2005 - 8:03 am
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: Han har väl precis gjort en portforward? Men är det inte så att man kommer inte åt portforwardade tjänster med extern IP från det lokala nätet? Be en kompis testa att surfa in på http://213.vad.du.nu.har

Edit: Föresten, du har väl ingen annan brandvägg (i router t.ex) som blockar port 80 för inkommande trafik?

Man ska komma åt portforwardade tjänster från det interna nätet. Skriver man in den externa adressen så går förfrågan via den externa DNSen och sen tillbaka ås det borde fungera. Däremot så är det inte säkert att det han gjort är en portforwarding på inkommande på port 80 utan detta kan gälla bara internt.

Helt riktigt det du säger om brandvägg. Finns en sådan så måste även den öppnas.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
Member Since:
May 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
888539
May 12, 2005 - 8:24 am
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote:
Man ska komma åt portforwardade tjänster från det interna nätet. Skriver man in den externa adressen så går förfrågan via den externa DNSen och sen tillbaka ås det borde fungera.

Det har faktiskt aldrig fungerat för mig, testat med m0n0wall samt debianmaskin med routerfunktion. Jag måste använda den lokala IP-adressen eller lägga till ett entry i hosts-filen.

Edit:
Problem. It is not possible to access NATed services using the public (WAN) IP address from within LAN (or an optional network). Example: you've got a server in your LAN behind m0n0wall and added a NAT/filter rule to allow external access to its HTTP port. While you can access it just fine from the Internet, you cannot access http://your-external-ip/ from within your LAN.

Reason. This is due to a limitation in ipfilter/ipnat (which are used in m0n0wall). Read the ipfilter FAQ for details. m0n0wall does not (and probably will not) include a "bounce" utility.

Okej, det kanske fungerar om man kör någon annan sorts router.

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
Member Since:
November 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
888546
May 12, 2005 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: [quote=John_lz] Man ska komma åt portforwardade tjänster från det interna nätet. Skriver man in den externa adressen så går förfrågan via den externa DNSen och sen tillbaka ås det borde fungera.

Det har faktiskt aldrig fungerat för mig, testat med m0n0wall samt debianmaskin med routerfunktion. Jag måste använda den lokala IP-adressen eller lägga till ett entry i hosts-filen.

Edit:
Problem. It is not possible to access NATed services using the public (WAN) IP address from within LAN (or an optional network). Example: you've got a server in your LAN behind m0n0wall and added a NAT/filter rule to allow external access to its HTTP port. While you can access it just fine from the Internet, you cannot access http://your-external-ip/ from within your LAN.

Reason. This is due to a limitation in ipfilter/ipnat (which are used in m0n0wall). Read the ipfilter FAQ for details. m0n0wall does not (and probably will not) include a "bounce" utility.

Okej, det kanske fungerar om man kör någon annan sorts router.

Den enda erfarenheten jag själv har av detta är att det fungerar med min Netgear-router. Då har jag kört apache på min burk och forwardat min no-ip-adress till min egen IP och det har fungerat.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
Member Since:
May 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
888586
May 12, 2005 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote:
Den enda erfarenheten jag själv har av detta är att det fungerar med min Netgear-router. Då har jag kört apache på min burk och forwardat min no-ip-adress till min egen IP och det har fungerat.

För att vara övertydlig; du har alltså kommit åt din webserver genom att gå in på din no-ip-adress från en dator på LAN:et?

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
Member Since:
November 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
888590
May 12, 2005 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: [quote=John_lz] Den enda erfarenheten jag själv har av detta är att det fungerar med min Netgear-router. Då har jag kört apache på min burk och forwardat min no-ip-adress till min egen IP och det har fungerat.

För att vara övertydlig; du har alltså kommit åt din webserver genom att gå in på din no-ip-adress från en dator på LAN:et?

Jupp! Från min dator i det interna nätverket -> ut på nätet -> tillbaka till det interna till apacheservern och websidan. Detta med en Netgear-router som jag portforwardat port 80 till burken som agerade webserver. Jag hade inga konstiga windowsinställningar utan allt sköttes av routern.

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
888603
May 12, 2005 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: Massa text om interna webservrar och publika adresser

padda wrote: Massa text om interna webservrar och publika adresser

Det här är en funktion som finns i routern och som brukar kallas för DNS-doctoring, DNS-intercept och liknande. Routern lyssnar på trafik inifrån nätverket och om det kommer en förfrågan som routern vet är ämnad för det interna nätverket så byter routern ut IP-adressen i DNS-svaret till den interna adressen.
M0n0wall har inte den funktionen, men det är vanligt att hemprodukter har det för att allt ska vara så smidigt som möjligt för användarna.

Normalt sett (alltså utan lösningen ovan) går det alltså inte att surfa in på en intern hemsida från det interna nätet via den publika adressen. Så ni har rätt båda två 🙂

aronat
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
Member Since:
May 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
888615
May 12, 2005 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Sätt dig hos en kompis och kolla om du kan surfa till web server...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 36
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL