October 11, 2002
vafasiken jag försöker trycka in WEP 64bitars kryptering i ett mindre företags wlan.
men min router e typ udda och i manualen står ingenting..?
jag har hittat WEP och väljer activate i min router. Då får jag välja hur bra kryptering, tar 64bitars. efter det står detenter 5 ASCII characters or 10 hexadecimal characters ("0-9" "A-F") for each key(1-4)
sen under det key 1 2 3 4 med fält att skriva in bredvid.
har testat det mesta med 5 bokstäver, men varför ska jag ha i alla keys och varför fungerar det itne hur ja än skriver?
och jag har letat i tidigare inlägg men inget som passar min fråga tyvärr.
October 11, 2002
April 26, 2004
squarepusher wrote: Tror det är för att man ska ha flera nycklar som man kan rotera imellan, btw kör inte 64bit WEP, det är ganska lätt att knäcka..stödjer din router 128bit WEP så kör med det istället
Inte för att 128 bitars WEP ger någon nämvärd säkerhet heller... 😕
March 19, 2003
jonaseck wrote: [quote=squarepusher]Tror det är för att man ska ha flera nycklar som man kan rotera imellan, btw kör inte 64bit WEP, det är ganska lätt att knäcka..stödjer din router 128bit WEP så kör med det istället
Inte för att 128 bitars WEP ger någon nämvärd säkerhet heller... 😕
Better then 64 but not so great 😉
Finns det nån bra typ WEP generator som drar fram slumpmässiga keys som man kan använda och lägga in i routern eller whatever?
Så man kan få en så slumpmässig som möjligt och kanske blir pytte lite svårare att knäcka.
Sen stänga av SSID utskick osv för att höja säkerheten en aning.
November 4, 2002
Ctrl wrote: Tja.. börja med att låsa MAC adresserna så kommer bara dina nätverkskort förbi.
Så länge det inte är någon som vet hur man kör Spoofing dvs.
Finns det ingen möjlighet att köra WPA, så skall man icke ha nånting affärskritiskt på WLANet, Det tar inte lång stund att knäcka WEP, spelar ingen roll om det är 64, 56 eller 128.
Skulle du låsa dörren till ditt företag med en halvtrasig glasspinne istället för med en riktigt stål-regel?
Skulle inte tro det, så.
Ordna en Accesslista, bara dina egna MAC-adresser skall överhuvudtaget kunna ansluta till AP.
Kör minst WEP 128. (inte för att det är säkert men ifall att, småbarn lär hålla sig undan)
Använd en brandvägg emellan WLANet och LANet.
Håll tummarna 😛 Och skaffa utr. som klarar WPA.
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
1 Guest(s)