August 21, 2001
Någon som känner sig manad att ge mig en förklaring på varför inloggningen blir så satans seg? Ska logga in på en NT server. När jag precis konfigurerat xp maskinen så går det hur fint som helst.. Sen går det ett par gånger innnan den sega inloggningen kommer.. Då står den alltså och maler i ca 5 minuter, innan man kan börja använda den.
Låter man den stå och tugga så fungerar den hur bra som helst när man väl är inloggad. Burken det handlar om är en nyinköpt Dell Precision, ca 2GHz 60Gb hd 512 mb ram.. Det hjälper om jag tar bort den aktuella profilen och lägger in den på nytt.. men sen går det en vecka eller så innan den börjar klydda igen..
Tacksam för alla tips..
Ha en bra dag..
May 9, 2001
Jag har haft samma problem fast jag har testat att köra Win 2000 på alla maskinerna. Kört Win 2000 Adv Server på en maskin och Win 2000 Pro på de andra. Det tar ju minst 5 minuter att logga in på servern.
Har inte lyckats klurat ut varför.
Orkade inte fnula mer med servern så jag kör XP Pro på alla maskiner nu och sket i att logga in på en server. Lite trist för att jag fick Exchange (mailserver) att funka. Dock så strulade det ju med komunikationen med datorerna och servern så ibland kom man inte åt mailservern.
November 4, 2002
Jag kan ha en lösning på problemet. När man loggar in på en domän med XP. Och man har en felaktig DNS inställd, då tar det en satans tid att logga in. Testa att ta bort DNSen i TCP/IP inställningarna eller byt till en lokal DNS (om det finns).
För problemet är att XP försöker att hitta PDCn (domänkontrollanten) med hjälp av DNS servern (XP gillar D-DNS). När man har en DNS som inte är dynamisk (D-DNS). Då finns kanske inte PDCn inlagd och man får ingen IP adress av DNS servern att ansluta till. Men det verkar som om XP ger upp "DNS jakten" efter en viss tid. Och går efter NETBIOS namnet eller dylikt. Därför loggas man in till slut.
Men jag har haft samma problem, och det här hjälpte mej. 😀
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
July 20, 2001
GeneSiS wrote: Jag kan ha en lösning på problemet. När man loggar in på en domän med XP. Och man har en felaktig DNS inställd, då tar det en satans tid att logga in. Testa att ta bort DNSen i TCP/IP inställningarna eller byt till en lokal DNS (om det finns).
För problemet är att XP försöker att hitta PDCn (domänkontrollanten) med hjälp av DNS servern (XP gillar D-DNS). När man har en DNS som inte är dynamisk (D-DNS). Då finns kanske inte PDCn inlagd och man får ingen IP adress av DNS servern att ansluta till. Men det verkar som om XP ger upp "DNS jakten" efter en viss tid. Och går efter NETBIOS namnet eller dylikt. Därför loggas man in till slut.
Hela vårt företag hade samma problem och när vi bytte DNSen så blev det som nya datorer.
May 9, 2001
GeneSiS wrote: Jag kan ha en lösning på problemet. När man loggar in på en domän med XP. Och man har en felaktig DNS inställd, då tar det en satans tid att logga in. Testa att ta bort DNSen i TCP/IP inställningarna eller byt till en lokal DNS (om det finns).
Hmm, menar du att man i TCP/IP protokollet på klienterna hänvisar till serverns IP i Preferred DNS server eller?
Jag har en router nu och jag brukar hänvisa min DNS till den.
Om jag nu kör 2000 Server med Active Directory (inkl. DNS. Ett måste) så ska jag alltså hänvisa till serverns IP istället för till routerns IP?
1 Guest(s)