Windows xp Windows 2000 kan man få dom o fungera i lan?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Windows xp Windows 2000 kan man få dom o fungera i lan?
marrow
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 17, 2004 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej. jag är en newby när det gäller nätverk i alla former och har nyss köpt mig en ny dator med windows xp på och nu tänkte jag flytta över en massa saker från gammla datorn min som har windows 2000 installerat , jag har satt upp mitt lilla nätverk med router ställt in tcp/ip protokollet och min gammla dator kan hitta nya datorn på nätverket men den nya kan inte hitta den gammla,
jag har kollat runt lite på olika forum o fåt det förklarat för mig att det är nåt med win2000 som spökar men inte hur jag skall komma förbi detta så jag beder u någon nätverks kunig guru att förbarma sig över mig och leda mig igenom denna mörka tid.... ja hjälpa mig med mit problem alltså !!! så snälla nån hjääälp!!

bearz
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 100
775823
November 18, 2004 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

Prova med att dela ut en mapp och prova med att datorerna tillhör sama arbetsgrupp (workgroup).
Dela ut mappen så att alla har tillgång.

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
775839
November 18, 2004 - 9:22 am
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle rekommendera att du sätter upp en FTP server på den ena datorn. Det är klart enklare och snabbare än att få windows fildelning att fungera. Dte finns en bra guide för detta på https://www.nordichardware.se/.....038;page=1 sen kör du bara FTP i internet explorer eller med t ex SmartFTP. Jag har gett upp windows instabila fildelning efter att ha lagt ner alldeles för mycket tid på det.

Du sparar både tid och gråa hår.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
781113
November 24, 2004 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

På dator1 dela ut en mapp, kryssa i att användare får ändra och skriv ip i t.ex explorer på dator2.

Edit: ip, d.v.s 192.168.0.3 eller vad den har för ipadress.

.ToL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1319
782717
November 26, 2004 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: Jag har gett upp windows instabila fildelning efter att ha lagt ner alldeles för mycket tid på det.

Du sparar både tid och gråa hår.

Man har verkligen tröttnat på windows fildelning!!

Ontopic: Jag tycker du ska göra så som John_lz sa. Sätta upp en fin liten FTP på ena datorn och köra i IE på den andra. Bara för att göra det så enkelt som möjligt!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 93
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL