July 2, 2008
För några dagar sen satt jag på 10/10mbit fiber som jag körde genom min trådlösa router och då enligt bredbandskollen.se låg jag på runt 9mbit vilket jag tyckte var bra. Men nu har jag bytt upp mig till 100mbit som jag har tänkt dela med grannen(vägg i vägg lägenhet) och jag körde bredbandskollen igen som då visade på ungefär 15mbit vilket inte imponerade direkt, jag har nån belkin router nu och har 54mbit kontakt med routern, vad är rimligt att få ut i mbit(internet hastigthet) genom det?
Och har ni några bra tips på uppgradingar router/nätverkskort för bästa möjliga prestanda och pålitlighet?
Vad är rimligt att kunna få ut när man har 100mbit fiber in i routern med bra grejjer? jag har hört att man alltid förlorar endel när man kör trådlöst men hur mycket är acceptabelt?
May 19, 2004
Med 54Mbit WLAN så toppar man ~24Mbit beroende på OS. Kolla så att du ligger ensam på WLAN-kanalen, så att inte någon annan granne ligger och kör på samma kanal, för då är hastigheten i värsta fall halverad.
För 100Mbit fiber hade jag köpt draft-n eller väntat på färdiga 802.11n.
June 20, 2008
Jag kan rekomendera en ASUS WL-500GP, throughputen klarar 100 Mbit och man kan dessutom installera linux på den om man petar in lite ny firmware samt en USB disk. Det är väldigt trevligt om man nu inte vill lyssna på sin dator men fortfarande vill seeda torrents hela natten 🙂
January 18, 2003
Kallisti wrote: Jag kan rekomendera en ASUS WL-500GP, throughputen klarar 100 Mbit och man kan dessutom installera linux på den om man petar in lite ny firmware samt en USB disk. Det är väldigt trevligt om man nu inte vill lyssna på sin dator men fortfarande vill seeda torrents hela natten 🙂
Japps, Asus-routrarna är trevliga. Men i det hära fallet kan det väl vara befogat att köpa WL-500W istället så är det ju draft-N WLAN (även med garanterat hårdvaruutbyte om den nu inte uppfyller slutgiltliga specen).
December 27, 2003
Om du använder trådlöst nätkort som stödjer draft-n och skulle vara från Intel så köp en router med dubbla banden, dvs även 5ghz bandet. Intel stödjer inte mer än 144mbit/s via 2,4ghz bandet. Linksys WRT600 t.ex gör detta.
I trust everyone, it's just the devil inside I don't trust
Overclockers.se
1 Guest(s)