August 14, 2003
Hej!
Ska sätta upp mitt första wlan och behöver lite tips och råd.
Ska jag "bara" köra en AP i min BBB router eller ska ja köpa en wlanrouter?
Kör man AD HOC om man har en wlan router? Eller sker det bara om man kör en AP bara?
Hur får man NIC att fungera är det bara sätt in dom och så hittar datorn dom?
Hur konfigurerar man WEP? Finns det bara i vissa wlan routrar?
Sist men inte minst hur ställer man in allt i win XP?
Många frågor 😉
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum 😉
Har sökt, men inte hittat några konkreta svar.
/Blomman
April 10, 2001
Har du en router redan så räcker det med en AP.
Nätverkskorten kommer med installationsprogram som har motsvarande inställningsmöjligheter som i AP.
AD HOC kan man köra om man tex kör NIC mot NIC utan AP eller router.
Skulle nog välja att köra AP--> NIC och en kryptering.
All info du behöver brukar normalt finnas i manualerna till produkterna du köper, eller i onlinehjälpen på cd/web.
May 23, 2001
Ska jag "bara" köra en AP i min BBB router eller ska ja köpa en wlanrouter? Jag skulle köpt en wlanrouter, men jag har även en viss förkärlek till bredbandsdelare. Om du redan har en AP är det lika bra att ta den, dock får du ingen brandvägg då vilket du får med en wlanrouter. Samt att du inte har möjligheten att koppla in med TP i en AP.
Hur konfigurerar man WEP? WEP konfigruerar du i AP:n eller wlanroutern.
Finns det bara i vissa wlan routrar? WEP finns i stort sett på alla idag. Men den billigaste har kanske inte det, sånt kan man ju kolla upp innan man köper.
Sist men inte minst hur ställer man in allt i win XP?
Jag kör med Netgear grejer, de har ett eget väldigt enkelt program som man ställer in allting i. D-link har också liknande program vet jag. Dock är det inte så svårt att ställa in allt i XP, det kommer upp hjälp rutor hela tiden som det bara är att klicka på 😉
August 14, 2003
August 14, 2003
April 10, 2001
Som jag vet så har D-link många med utbytbara antenner, fler än flesta andra märken.
Placering, läste att man hellst inte skall ha AP/wlan-router näramer vägg än 6 feet för att inte signalen skall studsa mer än nödvändigt mycket.
I praktiken tycker jag att det verkar omöjligt då man oftast har enheter placerade mot vägg, på ett bord eller liknande.
Jag har min Di-624+ på mellanplanet, (bor i eget hus på 3 våningar) Då har jag signal i hela huset men i trädgården så tappar den lätt kontakt. Antagligen för mycket betong emellan.
Bor du i enplans-bostad, så lär det knappt spela så stor roll. men man bör ju ha AP så nära det ställe man oftast kommer att surfa trådlöst.
May 23, 2001
Min står typ 5 cm från väggen, kanske ska ta och ställa ut den en bit 🙂
Nåja, nått mer du kan tänka på är att en liten antenn på nätverkskortet är att föredra då räckvidden ökar markant då. Jag har t.ex ett nätverkskort med antenn och ett utan, det med kan jag gå ca 30-40 meter längre bort med!
1 Guest(s)