October 26, 2002
jag har en Wlan accesspoint från intel hemma med bara 1 port... skulle det funka att sätta in en 4 ports hub efter accesspointen??
te.x en sånnhär http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
elle rmåste man ha en router... kasnke räcker det med en switch??
September 11, 2002
Det beror på hur porten på accesspunkten är tänkt att användas.
Beskriv vilken accesspunkt det är så kan du få mer konkret hjälp.
Om det är en "dum" accesspunkt så kommer det nog att fungera att stoppa in den i vad som helst. Men om accesspunkten är förkonfigurerad för att fungera på något annat sätt (routing eller liknande) så är det inte lika säkert att det går att göra hur som helst.
EDIT:
Ur accesspunktens synvinkel så spelar det ingen roll om du använder en switch eller en hub. Båda jobbar på lägre nätverkslager som inte påverkar IP-delen i trafiken. Ur din synvinkel så spelar det däremot roll - du får bättre prestanda med en switch.
Har du en hemma så är det bara att stoppa in och pröva själv direkt. Funkar det så funkar det.
October 26, 2002
det är en Intel® PRO/Wireless 2011 LAN Access Point
jag hittade denna pdf fil... jag vet dock inte vad jag ska titta efter ftp://download.intel.com/suppo.....spoint.pdf
det jobbiga är att jag har varken en hub eller en switch hemma att testa med...
September 11, 2002
Jag kollade lite i pdf-manualen du länkade till.
Det verkar som om din AP är en vanlig "dum" AP, och det är inte alls dåligt även om det kanske låter så. Tvärtom är det "bättre" att ha en dum konfigurerbar AP än att ha en bredbandsrouter med inbyggd AP och inbyggd switch eftersom de blir helt låsta produkter som bara går att använda på ett sätt.
Din accesspunkt fungerar ungefär som en hub gör. Den flyttar trafik mellan olika enheter som är anslutna antingen via en radiolänk eller via nätverksporten.
Vad gäller din accesspunkt spelar det ingen roll vad du pluggar in den i. Den är gjord för att klara av att kopplas in i vad som helst. Men det är svårt att hjälpa till mer exakt eftersom jag aldrig har sett hur gränssnittet ser ut, så det får du klara utan min hjälp tror jag.
Hoppas nu bara att de inte har överdrivit allt för mycket i manualen 🙂
1 Guest(s)