WLAN fungerar men ej Internet?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
WLAN fungerar men ej Internet?
Cridde
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 5, 2009 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Har ett problem med mitt internetuppkoppling. Jag har internet via ADSL.
ADSL modemet är kopplat med nätverkskabel till min Siemens Gigaset SE366 router.
Det är nämligen så att min Wifi router verkar koppla från mitt ADSL modem i tid och otid. Internet bara slutar fungera trots att datorernas uppkoppling fortfarande är igång. Firefox och IE kan inte visa sidor, Thunderbird kan ej kontakta servern, Antivirus kan ej uppdatera sig osv. En omstart av routern löser detta men bara under en kort stund sen är det samma problem igen.

WLANet verkar det ej vara fel på då jag fortfarande har tillgång till mitt lokala nätverk, kommer åt alla filer på mina 2 datorer och min NAS. De är samtliga kopplade till Routern, 1 dator + NAS med nätverkskabel och den andra datorn med WIFI.
Jag har även tillgång till modemets admin sida då internet är nere, så länken lokalt mellan router och modem verkar ju ändå finnas.

Jag har även testat koppla min dator direkt till modemet när detta fel uppstår och jag har full tillgång till internet då.

Så var finns felet riktigt? Är det jag som ställt in routern och modemet dåligt eller borde jag ta lämna in routern på garantin?
Kör med dynamisk ip. Testade statisk men då var internet helt onåbart.

Tacksam för svar!

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
1234881
October 5, 2009 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Alla modem verkar inte funka felfritt i alla nät.
Kolla med din ISP att modemet du har är godkänt för deras nät. (det behöver inte vara det, men kan ge en hint om problemet kan ligga där)
Hade själv problem med "fel märke.
Ev. kan en uppgradering av mjukvaran i modemet hjälpa.
(spara ev alla parametrar, de brukar försvinna vid uppdaterin/uppgradering)
Om du fick modemet med ADSL:et så kan problemet ligga i ett kasst modem eller dålig lina.
Gå systematisk (lätt att man pillar här & där och allt blir pannkaka) över alla parametrarna igen och be ev. ISP:en att göra en fjärrfelsökning

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1234884
October 5, 2009 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv är jag mer benägen på att tro det är routern det är fel på. Då problem av denna natur oftast uppstår när man använder router, misstänker att det är när lånet på IP-adressen går ut och den skall begära en ny som det blir fel. Prova och kolla om det finns någon nyare firmware till routern.

//Jimmy

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 263
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL