WLAN, vilket märke?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
WLAN, vilket märke?
The_Mayhem
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 399
Member Since:
February 6, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 14, 2005 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tänkte koppla upp ett litet WiFi för att slippa dra sladdar i huset. Har tittat runt lite men det kommer ju givetvis upp lite frågor.

802.11n standarden ve tjag är på väg men jag känne rinte att det är värt att vänta in den, tror det dröjer lite för länge innan den är på plats. Frågan är då vad man ska ställa för krav.

1. 802.11g givetvis, så jag får ut 54Mbit, men är det lönt att titta på dessa sk. pre-n lösningar med 108Mbit eller är det mest båg?

2. Hur är det med säkerheten, räcker det med WEP och låsning på mac-adresser eller bör jag ändå fundera på WPA?

3. Att använda samma märken rakt över är givet, men vilket? De jag sett är Netgear, D-link, Linksys och Belkin. Av de känner jag igen alla utom Belkin. Vem kan man lite bäst på? Netgear har jag fått känslan av som billigare märke, men samtidigt har jag läst många dåliga reccencioner om D-link men många nerkopplingar. Så vad rekomenderar ni?

tellervo72
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 115
Member Since:
February 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
890319
May 14, 2005 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag tycker att du skall ta Netgear, har haft två olika både wifi och lan. Första fungera felfritt, den andra efter att jag fick en ny mjukvara direkt från Netgear supporten!! Värdelns bästa support!

Mvh Markku

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
890320
May 14, 2005 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har Netgear (g-standard) och det funkar kanon... Mer har jag inte att säga... 😉

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
890464
May 15, 2005 - 8:51 am
sp_Permalink sp_Print

Håller med på netgear, köpte 108mbit som bara dog hela tiden... ringde supporten (kanonsupport!) och han skicka en ny till mig direkt.

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
890513
May 15, 2005 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

köp en med MIMO stöd bara..

The_Mayhem
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 399
Member Since:
February 6, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
890860
May 15, 2005 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja, Mimo vette sjuttsingen om jag behöver. Omotiverat dyrt just nu i ett så pass litet nät.

Valet står just nu mellan 54 och 108 Mbit Netgear, försöker komma fram till om det är motiverat med 108 för 450:- mer (totala lösningen).

Sen är ju frågan med WPA, behövs det, eller inte? Och stödjer netgear det i så fall? Samma sak med att låsa ett visst IP till en specifik MAC-adress, går det, någon som vet?

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
890881
May 15, 2005 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänk på att: Om du köper Netgear 108 Mbit grejer kommer du bara kunna tanka i max 54 Mbit..

The_Mayhem
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 399
Member Since:
February 6, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
891098
May 16, 2005 - 12:42 am
sp_Permalink sp_Print

Adam; que?

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
891161
May 16, 2005 - 7:40 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker du ska köra WPA så håller du Hugge utanför ditt wlan.

Wlanets hastighets siffror är så missvisande så det inte är sant.
Senaste testet i mikrodatorn så kom den snabbaste 108mbit'aren upp i typ 25mbit. "netgear"
Sen så ska man stänga av "mixed mode" i ap'n så den inte kör mot B och G enheter då det också sinkar hastigheten rejält.

Har bara testat 11mbit själv och då har jag kommit upp i i typ 4,5mbit. Men det är jävligt bra då man inte ska räkna med att få ut 50% av speeden.

Sitter väll nu och överväger lite hur jag ska göra med server och om wlanet skulle palla att driva trafiken.
Tänkte köra nån 54mbit modell då de inbyggda korten i lappisarna bara klarar 54, men kan tänka mig att det kommer bli hårt för wlanet att driva servern också.

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
Member Since:
August 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
891231
May 16, 2005 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: Tycker du ska köra WPA så håller du Hugge utanför ditt wlan.

Wlanets hastighets siffror är så missvisande så det inte är sant.
Senaste testet i mikrodatorn så kom den snabbaste 108mbit'aren upp i typ 25mbit. "netgear"
Sen så ska man stänga av "mixed mode" i ap'n så den inte kör mot B och G enheter då det också sinkar hastigheten rejält.

Har bara testat 11mbit själv och då har jag kommit upp i i typ 4,5mbit. Men det är jävligt bra då man inte ska räkna med att få ut 50% av speeden.

Sitter väll nu och överväger lite hur jag ska göra med server och om wlanet skulle palla att driva trafiken.
Tänkte köra nån 54mbit modell då de inbyggda korten i lappisarna bara klarar 54, men kan tänka mig att det kommer bli hårt för wlanet att driva servern också.

Vadå, jag håller väl inte på med WLAN heller? 🙂

Personligen föredrar jag Cisco och Linksys framför allt annat. Cisco är väl kanske bara att glömma för personligt bruk. Men Linksys WAP54G är ett utmärkt val för hemmapulare. Bra funktioner och ett väldigt bra pris. Det går även att pilla in Openwrt i den (linuxdistro) för lite mer funktionalitet. Detta är också den mest hackade Accesspunkten i världen, på ett bra sätt. Det är firmwaren man meckat mycket med och med en enkel handvändning så kan man öka signalstyrkan från lagliga 22mW till jätteolagliga (men så mycket bättre) 84mW. Sen har du Sveasoft firmwaren som gör att du får fler kanaler, telnetinterface, txpwr och en form av QoS-funktioner.

Jaja, bara du inte tittar åt D-Link så är jag nöjd 🙂

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
891234
May 16, 2005 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

köp kort med mimo, belkin, netgear tex ...

11n kommer inte förrens 2007 så ...

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
891245
May 16, 2005 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

Hugge du har inga siffror på hur pass mycket bättre det blir med typ 300% ökning av signal effekten?
Blir sändning osv mycket bättre.

Kanske borde köpa en WAP54G isåfall.

Vad jag läste man fram till så är 100mW tillåtet i Europa?

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
Member Since:
August 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
891291
May 16, 2005 - 12:09 pm
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: Hugge du har inga siffror på hur pass mycket bättre det blir med typ 300% ökning av signal effekten?
Blir sändning osv mycket bättre.

Kanske borde köpa en WAP54G isåfall.

Vad jag läste man fram till så är 100mW tillåtet i Europa?

http://www.dartsplayer.com/wa/neo.jpg

Screenshot från stumbler med de två olika firmwaresen. Vad jag vet så får man inte ha starkare signaler än 22mW i europa? eller var det i USA? Äsch, jag vet faktiskt inte riktigt. Men någon bra anledning måste det finnas varför den är strypt i linksysen.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
891295
May 16, 2005 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

The_Mayhem wrote: Adam; que?

Que?

Så är det iaf... Half Duplex kanske det heter? Kan någon hjälpa mig med förklaring..?

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
891296
May 16, 2005 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Hugge wrote: [quote=BarateaU]Hugge du har inga siffror på hur pass mycket bättre det blir med typ 300% ökning av signal effekten?
Blir sändning osv mycket bättre.

Kanske borde köpa en WAP54G isåfall.

Vad jag läste man fram till så är 100mW tillåtet i Europa?

http://www.dartsplayer.com/wa/neo.jpg

Screenshot från stumbler med de två olika firmwaresen. Vad jag vet så får man inte ha starkare signaler än 22mW i europa? eller var det i USA? Äsch, jag vet faktiskt inte riktigt. Men någon bra anledning måste det finnas varför den är strypt i linksysen.

Heh Usa har 1000mW
Heh det gav en aning boost.

Märke också skillnad bara genom att ändra region i min netgear
http://rutger.cjb.net/upload/files/netstumblerlander.png
Men inte mycket, men man kan se skillnad alla fall.

The_Mayhem
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 399
Member Since:
February 6, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
891506
May 16, 2005 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Hugge wrote:
Personligen föredrar jag Cisco och Linksys framför allt annat. Cisco är väl kanske bara att glömma för personligt bruk. Men Linksys WAP54G är ett utmärkt val för hemmapulare. Bra funktioner och ett väldigt bra pris. Det går även att pilla in Openwrt i den (linuxdistro) för lite mer funktionalitet. Detta är också den mest hackade Accesspunkten i världen, på ett bra sätt. Det är firmwaren man meckat mycket med och med en enkel handvändning så kan man öka signalstyrkan från lagliga 22mW till jätteolagliga (men så mycket bättre) 84mW. Sen har du Sveasoft firmwaren som gör att du får fler kanaler, telnetinterface, txpwr och en form av QoS-funktioner.

Oh no.. ännu ett märke att undersöka och jämföra. Någon som orkar hjälpa mig? Vill ta fram en 54Mbit och en 108Mbit version. Router, ett PC Card eller USB samt ett USB eller PCI kort. Datorbutiken + billigaste stället (troligen pc-action)

The_Mayhem
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 399
Member Since:
February 6, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
893335
May 18, 2005 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur är det med att blanda märken? har någon erfarenhet av att t.ex. köra ovan nämnda Linksys router tillsammans med netgears PC/PCI/USB kopplingar? Är det ens värt att våga sig på?

Det där med att öka signalstyrkan låter ju inte dumt, hur pass stort ingrepp är det? Synd bara att linksys ligger så pass mycket högre i sina priser. Finns det fler ställen att rekomendera för inköp än datorbutiken/pcaction/dustinhome för just nätverkssaker?

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
893343
May 18, 2005 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle då inte blanda olika märken (nu när du ändå ska köpa allt samtidigt).

Jag kör Netgear router, ett netgearkort och ett Intel-G (Centrino). Har nästan full signal till båda!

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
893441
May 19, 2005 - 7:28 am
sp_Permalink sp_Print

Funderar på att skaffa en Liknsys för att köra mot de två Intel-G "centrino" lappisarna hemma.

The_Mayhem
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 399
Member Since:
February 6, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
893886
May 19, 2005 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Kom på att jag ju kan köpa delarna i USA eftersom jag ska dit. Kort och sånt bör väl vara precis samma där borta? Den enda skillnaden är väl routerns transformator, eller? Och en sån kan man ju köpa billigt här hemma.

Och det finns väl igen anledning att tro att kort därifrån inte funkar med en router härifrån om jag skulle göra så, eller?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 37
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL