March 2, 2002
Jag är nybliven ägare av en orinoco gold PC-card och ska nu införskaffa lämplig wardriver-antenn till detta. Dessutom behöver jag kunna ansluta kortet till en riktantenn som sitter i en trådlös brygga (för att mäta signalstyrka).
Nu har jag googlat och läst på en hel del men jag har fortfarande inte fattat skillnaden på vissa konatkter.
På mitt kort sitter en MC-card kontakt (f eller m?)
De flesta antenner har N, SMA...eller reverse SMA.
Jag undrar mest över SMA kontakterna:
Vad är det för skillnad (utseende + egenskap) på en SMA (m) och en Reverse SMA (m)
Vad är det för skillnad (utseende + egenskap) på en SMA (f) och en Reverse SMA (f)
På många AP går det att ansluta extern antenn och där sitter det någon sorts SMA-kontakt, frågan är vilken sort? Gängorna sitter på utsidan vilket implicerar att den ska skruvas in i något och för mig betyder det hankontakt. Sen är det ett stift i mitten av själva kontakten vilket också borde innebära hankontakt.
Eftersom riktantennen (D-link ANT24-1400 ) som jag behöver ansluta till kortet har en kabel med kontakt som passar till AP'n så behöver jag en adapter till mitt PC-card som har samma kontakt som AP'n.
Jag har hittat ett ställe som säljer både antenner, kablar och kontakter:
http://www.lsg.space2u.com Nån som har handlat där?
Tacksam för svar
/Nicke
1 Guest(s)