Xp gillar inte mitt nätverkskorts drivrutiner|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Xp gillar inte mitt nätverkskorts drivrutiner
timme
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
January 15, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 15, 2008 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag har en lite äldre dator med ett pci-nätverkskort, med följande problem:

XP erkänner bara nätverkskortets existens en kort stund (<5 min) efter att jag tagit ut kortet, startat om och sen satt in det igen*, därefter försvinner ikonen från "Network Connections" i kontrollpanelen. Det går då inte heller att installera några drivrutiner eftersom kortet "inte finns". Innan dess säger den att ingen nätverkskabel är ansluten. Jag har testat guiden "skapa ny anslutning" Men när jag timar tidsluckan och installerar drivrutinerna så fungerar det fint i några minuter innan jag möts av en bluescreen. Det är tydligen en fil pci.sys i system32drivers som gör att windows sedan inte startar. Jag undrar om någon vet vad jag kan göra för att få det att fungera.
Annars funderar jag på om det finns någon omväg där man inte behöver något nätverkskort. Jag har inga behov av hög hastighet och har en fungerande (och uppkopplad...) dator stående bredvid som kanske skulle kunna användas på något vis.

*Alternativt efter första gången jag startar windows efter installation

Om det är till någon hjälp, kortet är ST-Lab PCI-LAN8139D-1.

Twelve
Kronoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1341
Member Since:
January 12, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1175329
January 15, 2008 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Kortet kanske är trasigt?

Avatar
mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
Member Since:
May 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1175343
January 15, 2008 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan ju säga att det bästa är att ta ett annat kort, det kostar ju i stort sett inget för ett begagnat nätverkskort.

Välkommen hit också!

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
Member Since:
September 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1175521
January 16, 2008 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Oj, det är inte många gånger man ser så bra, rättstavade och förklarande inlägg från en ny medlem 🙂

Jag får dock hålla med föregående, låter som att ett nytt(begagnat?) nätverkskort är på sin plats. Hade liknande problem själv, men satt bara in ett annat nätverkskort så fixade sig biffen.

Du kan ju förslagsvis lägga upp en tråd här på forumet i köp & sälj. 30-40:- + frakt får du kanske pynta. Alternativt ett sprillans för ungefär 100:-

Lycka till 🙂

timme
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
January 15, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1175534
January 16, 2008 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

mattan och groundx: Tack!

Tja, råden verkar ju entydiga. Får ta och gräva fram något. Jag funderade också på, om jag nu inte hittar något kort, ifall en annan xp-version/"skiva" skulle kunna fungera. Kortet fungerade (sådär i alla fall) under en föregående installation, och versionen som jag har nu ser allvarliga hot i alla drivrutiner o.dyl. som inte är ifrån microsoft. Vad tros?

edit: Hittade ett annat kort, problemet löst

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 35
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL