XP med nätverksproblem?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
XP med nätverksproblem?
holmen
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 22, 2002 - 9:03 am
sp_Permalink sp_Print

Jag installerade Windows XP på min dator och installerade då nätverk och allt vad det hört till. Vi har delat internet med en router, en D-link 704, som har fungerat jättebra!
Problemet är inte att internet inte fungerar, utan att nätverket mellan datorerna som är inkopplade inte kan kommunicera normalt.
Det tar för det första ca: en kvart att titta vad de andra har i sina datorer, och de andra tar sig inte alls in på min dator.
Är detta ett känt fel, för jag har hört andra som har det problemet också. Jag installerade om Windows för ett tag sedan, och då fungerade nätverksbläddringen fint, men nu efter ca: 3 dagar har gett upp igen.
Vi har löst det med en FTP, men det ska jag väl inte måsta ha? Hjälp mig.

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
Member Since:
May 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
212511
October 22, 2002 - 9:20 am
sp_Permalink sp_Print

Vad är dom andra för datorer i nätverket då? Win-2000 / Win 98 mellan XP & 98 kan det vara knas vet jag, det är ett känt problem.

holmen
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
212514
October 22, 2002 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

ja.. det är en dator som kör med Windows ME, en datorn med Windows 2000 och en datorn med just XP.
Det som är det stygga är att det fungerar bara finfint när man just installerat om windows, men ger sig efter ca: 3 dagar.
Jag vill inte påstå att det är någon spärr med tiden, men det är just så fult att det har varit 3 dagar 2 gånger i rad!

GRiDLoK
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
Member Since:
December 29, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
212581
October 22, 2002 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja..misstänker att det är WinME som är problemet. Har själv haft problem med att hitta andra datorer med Win9x/ME

Var på seminarie förra veckan med bl a Citrix o Microsoft...

MS killen nämde i förbigående att enda bra med WinME var uppdateringsfunktionen;))

/GRiDDE

skruvis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
Member Since:
July 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
214033
October 27, 2002 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör winXP på 3 burkar & winME på en burk & dom har inga problem att hitta varandra, bara dom har samma arbetsgrupps namn!!
Har för mig att winME automatiskt namnger arbetsgruppen namnet MSHOME & i winXP blir det workgroup eller arbetsgrupp...

Men som sagt kommunikationen mellan XP & ME fungerar helt perfekt!!
Jag kallar alltid arbetsgruppen för MSHOME!!

holmen
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
214434
October 29, 2002 - 7:17 am
sp_Permalink sp_Print

GRiDLoK wrote: Tja..misstänker att det är WinME som är problemet. Har själv haft problem med att hitta andra datorer med Win9x/ME

Var på seminarie förra veckan med bl a Citrix o Microsoft...

MS killen nämde i förbigående att enda bra med WinME var uppdateringsfunktionen;))

/GRiDDE

Då har vi problemet där, att WinME burken hittar WinXP burken gallant!
Det är så med Alla datorer i mitt nätverk.. det är BARA WinXP burken som inte kan segla på andra datorer. Det tar ca: en kvart att "ta sig in" i den andra datorn. T.ex om ME burken delat ut "Hårddisk_1" så ser jag det, jag klickar på den, det tar en kvart, sen är jag inne i den.

Bleedin Radar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 508
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
214641
October 29, 2002 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har samma problem... Jag sitter med XP på min dator. Och det tar verkligen flera minuter bara å visa en mapp på nätverket...
För mig spelar det ingen roll vad de andra har för OS, det går lika långsamt ändå. Det är samma sak om man ska försöka använda den inbyggda FTP funktionen i IE. Allt tar evigheter.

De flesta jag känner har samma problem med just XP. Nä, tacka vet jag 2000 där funkade iaf den delen bra...

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
Member Since:
April 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
215753
November 3, 2002 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

Inte mycket att göra åt förutom att ge f** i MS network delningen om man inte bara kör 2000/XP på datorerna. Kör FTP istället, mycket bättre.

Filesharing funktionen i 2000 och XP (främst i 2000) är till för domännätverk så att man enkelt kan bestämma vilka användare som ska ha vilken tillgång osv...

FarsanEdde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 910
Member Since:
May 31, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
217222
November 7, 2002 - 12:13 pm
sp_Permalink sp_Print

prova detta alla ni som har problem med fördröjning i nätverket
http://www.tweakxp.com/tweakxp.....asp?id=526

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 57
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL