September 24, 2005
Hej alla!
Jag har skaffat mig IP-telefoni, men för att kunna utnyttja telefonin samtidigt som jag var inkopplad mot nätet på datorn köpte jag mig också en router, en zyxel 334 prestige.
Jag kopplade in routern mot nätverksuttaget (jag sitter via stadsnätet) och från den en nätverkssladd till datorn och en till dosan (IP-telefonidosan, en cisco ATA 186)
Jag konfigurerade enligt instruktionsboken inställningarna och Internet gick igång, så även min telefon.
Problemet var bara att när man t.ex. ringde till någon gick det bara två signaler, sedan bröts kopplingen, nästan som om något tappade kontakten. Om någon hann svara så gick det alldeles utmärkt att prata, det var bara det att man var tvungen att vara snabb på att svara!
För att kolla så det inte var något fel på min IP-telefoni dosa så kopplade jag den direkt från nätverksuttaget, kopplade alltså ur routern, och kopplade direkt.
Ingenting hände, ingen kopplingssignal eller något! När jag sedan kopplade tillbaks allting som det var från början till routern så funkade ingenting!
Nu kan jag inte ringa överhuvudtaget!
Jag är nybörjare på det här med routrar så all hjälp uppskattas!
Har kopplat ur brandvägg och allt men inget har hjälpt. Jag är inte säker på att det nödvändigtvis är routern som strejkar på något sätt, men som sagt: Alla tips uppskattas!
1 Guest(s)