32-kärniga Threadripper 2990WX överklockad till 6 GHz - nya världsrekord|Nyhetskommentarer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
32-kärniga Threadripper 2990WX överklockad till 6 GHz - nya världsrekord
Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 15, 2018 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

Threadripper 2990WX slår ytterligare prestandarekord när överklockare pressar den 32-kärniga processorn till närmare 6 GHz med flytande kväve.

Med AMD:s nya monsterprocessor Ryzen Threadripper 2990WX ute i det vilda har även flitiga överklockare satt tänderna i de nya 32-kärniga processorerna och resultaten är imponerande. Den indonesiske överklockaren Ivan Cupa har med hjälp av flytande kväve pressat AMD:s processor till närmare 6 gigahertz med alla 32 kärnor aktiva. Medan den slutgiltiga klockfrekvensen på exakt 5 955,4 megahertz endast var stabil nog för en skärmdump i Windows är det den i särklass snabbaste 32-kärniga processorn vi skådat.

En annan överklockare…

JB
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
Member Since:
March 2, 2017
sp_UserOfflineSmall Offline
2
August 15, 2018 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej å hå så fort det kan gå, hinner (önskar*) inte alls haka på;)

Det är för mycket hipp som happ med dessa tester utförda av glada amatörer. Någon, gärna ett standardiseringsorgan, borde ta fram instruktioner (ett verktyg, möjligen exekverat under en enkel unixkärna) för hur detta skall gå till. Som det utförs nu i ALLA tester jag har kännedom om, så är det alldeles för många faktorer som spelar in och påverkar resultatet i endera riktning. Utan att ha funderat nämnvärt mycket på saken, så ställer jag mig frågande till exempelvis, vad var den totala belastningen - alltså totalt för alla kärnor? I Windows pågår ju normalt en hel del bakgrundsprocesser, dessas påverkan bör ju tas hänsyn till eftersom de utgör en påverkan. /jb

* Har inte behovet, men däremot vad gäller TR2950X...

morkul2
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
Member Since:
March 6, 2016
sp_UserOfflineSmall Offline
3
August 15, 2018 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med till 100%.

Sedan vill jag dessutom så är "rekord" gjorda med flytande kväve eller annan extrem kylning som inte kan driva en dator 24/7 totalt ointressanta. Rena gimmickar för företagen att få gratis annonser som som denna.

Rekord gjorda på sådant som faktiskt går att köpa i affären skulle vara intressant även om de var rent syntetiska.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 32
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL