Threadripper 2990WX slår ytterligare prestandarekord när överklockare pressar den 32-kärniga processorn till närmare 6 GHz med flytande kväve.
Med AMD:s nya monsterprocessor Ryzen Threadripper 2990WX ute i det vilda har även flitiga överklockare satt tänderna i de nya 32-kärniga processorerna och resultaten är imponerande. Den indonesiske överklockaren Ivan Cupa har med hjälp av flytande kväve pressat AMD:s processor till närmare 6 gigahertz med alla 32 kärnor aktiva. Medan den slutgiltiga klockfrekvensen på exakt 5 955,4 megahertz endast var stabil nog för en skärmdump i Windows är det den i särklass snabbaste 32-kärniga processorn vi skådat.
En annan överklockare…
Tekniknörd som gillar att träna.
March 2, 2017
Hej å hå så fort det kan gå, hinner (önskar*) inte alls haka på;)
Det är för mycket hipp som happ med dessa tester utförda av glada amatörer. Någon, gärna ett standardiseringsorgan, borde ta fram instruktioner (ett verktyg, möjligen exekverat under en enkel unixkärna) för hur detta skall gå till. Som det utförs nu i ALLA tester jag har kännedom om, så är det alldeles för många faktorer som spelar in och påverkar resultatet i endera riktning. Utan att ha funderat nämnvärt mycket på saken, så ställer jag mig frågande till exempelvis, vad var den totala belastningen - alltså totalt för alla kärnor? I Windows pågår ju normalt en hel del bakgrundsprocesser, dessas påverkan bör ju tas hänsyn till eftersom de utgör en påverkan. /jb
* Har inte behovet, men däremot vad gäller TR2950X...
March 6, 2016
Håller med till 100%.
Sedan vill jag dessutom så är "rekord" gjorda med flytande kväve eller annan extrem kylning som inte kan driva en dator 24/7 totalt ointressanta. Rena gimmickar för företagen att få gratis annonser som som denna.
Rekord gjorda på sådant som faktiskt går att köpa i affären skulle vara intressant även om de var rent syntetiska.
1 Guest(s)