Geforce RTX-serien av grafikkort innebär en ny era i Nvidias grafikkortsplaner och idag lanseras toppmodellerna Geforce RTX 2080 Ti, RTX 2080 och RTX 2070.
Nvidia introducerar idag en ny generation av prestandagrafikkort för konsumenter och lanseringen av Geforce RTX-serien av grafikkort innebär något av en ny era för det gröna lägret.
Det första uppenbara är att Nvidia väljer att använda sig ett nytt suffix på sina toppmodeller där man efter knappt 12 år byter ut GTX mot RTX. En flört med grafikkortens stöd för hårdvarubaserad strålföljning, mera känt som raytraycing.
Raytracing for dummies
Raytracing kallas på svenska strålföljning eller strålspårning och är en…
Tekniknörd som gillar att träna.
Jag är så tydelad JB.. Fantastiskt kul att se en satsning på raytracing men att presentera grafikkort för rekordhöga prislappar utan en enda tillstymmelse till prestandasiffror är varken lovande eller ens OK i min mening. Jag vill givetvis ha ett kort, men finns stor risk att prestanda/krona-värdet blir ganska undermåligt i jämförelse med dagens modeller. Hoppas givetvis att jag har fel dock! 🙂
December 31, 2006
Det är enbart 6-10 gånger kraftfullare på raytracing-beräkningar. I spel kommer du aldrig att ha enbart raytracing-beräkningar så vad den faktiska prestandavinsten är i spel är oklart. Troligtvis aktiverar du inte raytracing på andra grafikkort så frågan är om det bara blir snyggare och samma prestanda eller snyggare med bättre/sämre prestanda. Vi vet ingenting... 😀
Klassiskt fulknep Johan. Nvidia säljer sin referensmodelle (Founders Edition) av RTX 2070 för 599 dollar, det är den vi hänvisar till i artikeln. Sen menar Nvidia att tredjepartstillverkare kommer att lansera modeller för prislappar på 499 dollar. Vilket tidigare lanseringar varit typ en modell i begränsad tillgänglighet. = det faktiska priset konsumenter kommer att se kortet för är troligtvis 599 USD+.
March 2, 2017
Stämmer era siffror i tabellen Anton, jag tog mig friheten att knycka lite info från Sweclockers, där anges "Det handlar om en något högre turbofrekvens för samtliga modeller och för Geforce RTX 2070 hamnar den på 1 635 MHz, vilket kan jämföras med 1 545 MHz i grundutförande. De två större syskonen RTX 2080 och RTX 2080 Ti har en turbofrekvens på 1 800 respektive 1 710 MHz." (https://m.sweclockers.com/nyhe.....ran-fabrik), hoppas inte de misstycker;) /jb
March 6, 2016
Tror det beror lite på vilket modell och från vilken partnertillverkare.
Har sätt bilder från Asus ROG Strix RTX 2080 TI och där var det 1515 stock och 1710 turbo.
RTX 2080 har väl officiella siffror from nVidia på 1350 och 1545.
Skulle tro att uppgifterna du har kommer från ett klockat kort eller någon OC modell.
Edit: Bättre att ta info från självaste tillverkaren https://www.nvidia.com/en-us/g...../rtx-2080/
GEFORCE RTX 2080 FOUNDERS EDITION Base clock 1515 Boost 1800
GEFORCE RTX 2080 Base clock 1515 boost 1710
Notera att ingen av dessa kort är IT så:
https://www.nvidia.com/en-us/g.....x-2080-ti/
GEFORCE RTX 2080 Ti FOUNDERS EDITION base clock 1350, boost 1635
GEFORCE RTX 2080 Ti base clock 1350 och boost 1545
Men som sagt sedan beror det helt på vilket partnertillverkare som du tittar på.
1 Guest(s)