Komplett.se: "Det blir inga fler RX Vega 64 kort för under 6 000 kronor"|Nyhetskommentarer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Komplett.se: "Det blir inga fler RX Vega 64 kort för under 6 000 kronor"
Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 18, 2017 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

Kaoset kring Radeon RX Vega 64 är fortfarande inte löst och i väntan på officiella uttalande från AMD bekräftar Komplett.se - det blir inga fler kort under 6000 kronor.

AMD lanserade i början av veckan Radeon RX Vega 64 och försåg medier världen över med klassiska riktpriser för sitt nya flaggskepp. Basmodellen skulle kosta 499 dollar eller 5 090 kronor i Svenska butiker. Ett lysande pris som med GTX 1080-liknande prestanda satte AMD på tronen när vi och andra medier räknade ut prestanda per krona i det övre grafikkortssegmentet. Det visade sig snabbt att priserna mycket riktigt lät lite för bra för…

morkul2
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
Member Since:
March 6, 2016
sp_UserOfflineSmall Offline
2
August 18, 2017 - 11:15 am
sp_Permalink sp_Print

Personligen tycker jag det är synd att AMD gör så här, hade varit mycket bättre att vara ärliga ifrån början De skulle inte ha gått ut med att deras system skulle vara ca $300 billigare än motsvarande nVidia, även om skärmarna var inräknade så kommer de inte i närheten av det nu.

Jag tycker om AMD och de måste göra allt för fortsatt överlevnad och där med en bättre situation för oss konsumenter. Bete sig som AMD gör just nu gör att de tappar förtroende, dags för AMD att svara på de frågor som media ställer och göra så ärligt.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
3
August 18, 2017 - 11:29 am
sp_Permalink sp_Print

ja problemet är att AMD är "a company of the people". Underdogen osv. När de börjar bete sig som idioter och vilseleda samt mer eller mindre ljuga för sina partners och kontakter är det verkligen illa. De har inte råd med det, då förlorar de deras starka kort - communitykontakten. Nvidia är GPU-marknadens bad-boy och arroganta, men det kommer de undan med för att de levererar bra skit. Även om de tar bra betalt för det också för att de kan.
Jag förstår att det måste vara skit för AMD att tillverka dyra grafikkort som de måste sälja för lägre priser än vad de borde för att vara konkurrenskraftiga. Men ja man får spela med de kort man har och bygga på andra värden istället som good will och kontakt med konsumenter. Vilket man nu gamblar med.

JB
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
Member Since:
March 2, 2017
sp_UserOfflineSmall Offline
4
August 18, 2017 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

"$300 billigare än motsvarande nVidia", har Amd verkligen uttryckt detta nu i samband med Vega-lanseringen?

morkul2
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
Member Since:
March 6, 2016
sp_UserOfflineSmall Offline
5
August 18, 2017 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja straxt innan lansering var det på ett event i Budapest där de hade två system ett med Vega ett med 1080. Då kom uttalandet om att Vega, inklusive skärm (freesync vs gsync) skulle vara $300 billigare. Vilket som sagt inte alls stämmer nu, om man ska köpa sync skärm blir det något dyrare med nVidia men långt ifrån $300.

JB
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
Member Since:
March 2, 2017
sp_UserOfflineSmall Offline
6
August 18, 2017 - 1:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Aha, ok paketpris. Men utifrån vad jag uppfattat hittills, så får man en Freesyncskärm till ett ca 30-40% lägre pris än motsvarande Gsyncskärm. Men visst, det är svårt att jämföra, mest pga att det är svårt att finna direkta "motsvarigheter".

Jag anser nu, efter mycket övervägande, att Vega64 inte bör kosta mer än 5500, de bör sänka, särskilt nu eftersom det blivit ett sånt rabalder med lanseringen. /jb

Hans Bergengren
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
Member Since:
January 26, 2017
sp_UserOfflineSmall Offline
7
August 18, 2017 - 1:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte särskilt många Vega lär hamna i servrar med en strömförbrukning på 300W för cirkus motsvarande Geforce 1080-prestanda.

morkul2
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
Member Since:
March 6, 2016
sp_UserOfflineSmall Offline
8
August 18, 2017 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej inget paket! Missade du den nyheten totalt?
Fanns i flera media nen här är NHs version:
https://www.nordichardware.se/.....turne.html

JB
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
Member Since:
March 2, 2017
sp_UserOfflineSmall Offline
9
August 18, 2017 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo nu minns jag den, minns dessutom att jag drog slutsatsen av meningen "...oklart om AMD räknade in prislapparna för de datorskärmar som användes i ekvationen, ..." att skärmarna självklart fanns med i den jämförelsen. Att Vega skulle ha ett $300 lägre pris än sin konkurrent är ju fullkomligt osannolikt. /jb

morkul2
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
Member Since:
March 6, 2016
sp_UserOfflineSmall Offline
10
August 18, 2017 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet är, med dagens priser, att för att komma i närheten av $300 i AMDs fördel får du räkna med betydligt bättre tre större sync skärmar.

Slutändan så blir summan att AMD extremt överdrev situationen och börjar där med hamna i samma grupp som Intel och nVidia precis som Anton par inlägg ovan är inne på.

JB
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
Member Since:
March 2, 2017
sp_UserOfflineSmall Offline
11
August 18, 2017 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Självklart handlade det inte om skärmar för 4000 kronor, snarare minst det dubbla, detta för att göra korten rättvisa. Och det är ju klart att det säkert går att finna skärmar där differensen​ är väldigt stor, men jag vågar inte sia om några belopp, tycker enbart att uppgiften var lite dum och kanske till och med aningen vilseledande. Men det är tyvärr så marknadsföring fungerar, inte minst i USA.

Alldeles oavsett så är ett spelkit (kort+skärm) med likartade specifikationer till Amd's favör idag. Dock vidhåller jag vad jag skrev tidigare, att vill Amd komma upp i volymer till gamers i Norden, då bör priset maxas vid 5500.

Jag skall hämta ut mitt kort på måndag, MEN jag kommer INTE att öppna det förrän jag fått klarhet i varför Turbon inte ökar utan MINSKAR prestanda!! Har riktat en fråga till Hamit, och kommer även konfrontera Amd's Techs om detta.

/jb

morkul2
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
Member Since:
March 6, 2016
sp_UserOfflineSmall Offline
12
August 18, 2017 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Stora problemet som jag ser det är att AMD alltid spelat "good guy" kortet men nu så har även de börjat spela smutsigt. Fortsätter AMd på denna väg så kommer de förlora. Intel och nVidia har vanan och folk förväntar sig ingenting bättre utav dem, AMDs stora fördel på marknaden är just deras ärlighet.

Sorgligt men så fungerar marknaden.

Kristoffer Manno
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
June 13, 2017
sp_UserOfflineSmall Offline
13
August 18, 2017 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Ni är alla fel på det tyvärr:

"Radeon RX Vega 64 demand continues to exceed expectations. AMD is working closely with its partners to address this demand. Our initial launch quantities included standalone Radeon RX Vega 64 at SEP of $499, Radeon RX Vega 64 Black Packs at SEP of $599, and Radeon RX Vega 64 Aqua Packs at SEP of $699. We are working with our partners to restock all SKUs of Radeon RX Vega 64 including the standalone cards and Gamer Packs over the next few weeks, and you should expect quantities of Vega to start arriving in the coming days."

JB
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
Member Since:
March 2, 2017
sp_UserOfflineSmall Offline
14
August 20, 2017 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Hopp om en bra framtid för Amd, läs vad https://www.pcgamesn.com/amd/a.....ifications, jag bidrar med det jag kan för att få uppleva Navi - har köpt ett Vega64 (vårt övriga innehav; 2xGTX1080(SLI), 3xRX480(CF), 1xRX460, 1xRX580,...). Hoppas nu att Amd säljer bra så inte konkurrensen upphör, för då skulle ALLA bli förlorare. Tips till Radeonanvändare: vid aktivering av Chill i Radeon Settings dämpas både temperatur och effektuttag, detta är (säker-/förmodligen?) inte gjort i NHW's tester. Chill är en grym optimering för Amd's Radeonkort, fungerar dock inte i Crossfire. Tycker överlag att det verkar vara lite för mycket (förutfattad) negativism riktat mot Amd (och då särskilt iom Vegalanseringen!) här på NHW. Man kan undra hur många det är av dessa negativa röster som har egen erfarenhet av Amd's produkter. Tips 2: Komplettera ett Vegakort med en bra Freesyncskärm, då har du ett konkurrenskraftigt spelpaket, både sett till pris och prestanda. Ni kan "tumma ner mig" hur mycket ni vill (uppfattas bara som utförd av en Gsynkad), men detta står jag orubbligt för. /jb

JB
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
Member Since:
March 2, 2017
sp_UserOfflineSmall Offline
15
August 20, 2017 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej inte fanatiker, tycker både Nvidia och Amd gör bra GPU-produkter, men jag förstår att du tror så, uttryckte mig medvetet lite provocerande (vill kolla hur många nertummar det blir;). Jag har som sagt produkter från båda tillverkarna, är supernöjd med dessa. Men jag tycker debatten har fått lite för mycket slagsida i favör Nvidia. /jb

JB
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
Member Since:
March 2, 2017
sp_UserOfflineSmall Offline
16
August 20, 2017 - 11:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Och självklart skall ingen köpa ett nytt grafikkort om man inte behöver det! Mitt köp var inget stödköp, jag ville ha det, fick det dessutom till introduktionspriset 5090 (vilket Amd tydligen även meddelat att det skulle komma att höjas). Det är ju ingen ovanlighet med introduktionspriser, många företag gör så vid lanseringar, det brukar inte anses vara "fult". Kanske skall man istället vara lite kritisk till att NHW m.fl angav det priset i bedömningen. Vad beträffar min syn för övrigt, på priset etc, så hänvisar jag dig till att läsa vad jag skrivit tidigare (ovan). /jb

PS - du får ingen nertumme av mig, jag respekterar ditt yttrande.

Andreas Mollet
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
October 22, 2016
sp_UserOfflineSmall Offline
17
August 21, 2017 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det värt at skaffa vega nu ens? Har läst så mkt om vega.

Om jag inte vill ha vega vad skulle ni reomendera då har ett R9 380 kort nu?

JB
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
Member Since:
March 2, 2017
sp_UserOfflineSmall Offline
18
August 21, 2017 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Det avgörs inte minst av vad du har för hårdvara (CPU+RAM+SKÄRM) för övrigt, samt vad du vill kunna spela och i vilken kvalitet. Dessutom vad du har för resurser - monetärt. Har du taskigt av de 3 saker jag nämnde och vill komma upp i 4K, då får du nog starta från scratch med en pengapung innehållande minst 150000, men du är fri att välja fritt bland fabrikaten. Har du bara en taskig skärm, då är du i bättre läge, välj den kombination du tror på, Amd+Freesync eller Nvidia+Gsync. Har du en bra Freesyncskärm (som klarar den upplösning du vill spela i) till ditt R9-380, då bör du nog överväga ett Amd-kort. Hoppas detta hjälpte dig något, det finns ju många fler val att göra, men de får du klara själv. /jb

JB
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
Member Since:
March 2, 2017
sp_UserOfflineSmall Offline
19
August 21, 2017 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Sorry, det blev en nolla för mycket, 15000 skall det vara. /jb

Andreas Mollet
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
October 22, 2016
sp_UserOfflineSmall Offline
20
August 22, 2017 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Blir nog ett ex vega 56 för mig mest för priset och att jag har en freesyncskärm. Spelar inte i 4k ens.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 42
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL