Krönika: Du borde verkligen inte förhandsboka ett Geforce RTX 2080 Ti|Nyhetskommentarer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Krönika: Du borde verkligen inte förhandsboka ett Geforce RTX 2080 Ti
Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 21, 2018 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

Att förhandsboka ett grafikkort för 15 000 kronor utan fullständiga specifikationer eller ens tillstymmelse till prestandaresultat att luta sig tillbaka på är närmast idioti.

Geforce RTX 2080 Ti får mig och många andra svultna gamers att fnissa som små nyförälskade skolflickor som träffat drömprinsen. Nvidias vd Jen-Hsun Huang kunde förvisso kapat en timme på sin marathonlånga presskonferens under måndagskvällen men företagets satsning på strålföljning, även mer känt som raytracing, är minst sagt efterlängtad. Nvidia gav mig och de drygt 200 000 andra som följde eventet live på Twitch en spännande genomgång i hur…

morkul2
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
Member Since:
March 6, 2016
sp_UserOfflineSmall Offline
2
August 21, 2018 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Det borde väl vara en stående rekommendation att aldrig köpa hårdvara utan att ha läst oberoende tester. Detta gäller ju allting från diskmaskin till grafikkort.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
3
August 21, 2018 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Det går givetvis inte att svara på med säkerhet utan att ha testat men om man ser till de teoretiska siffrorna vi vet idag så är det inte troligt att vi får ett så negativt scenario.
RTX 2080 Ti har betydligt fler beräkningsenheter och en rejäl ökning i minnesbandbredd mot GTX 1080 Ti så även i vanliga spel och dagens grafikmotorer bör kortet prestera betydligt bättre.
Med drygt 20% fler cuda-beräkningsenheter och snarlika klockfrekvenser borde vi kunna se just en prestandaökning på runt 20-25% beroende på titel. I vissa upplösningar och titlar kan exempelvis minnesbandbredden göra mer eller mindre skillnad.
Så vi kan (jag gör det iaf) räkna med en rejäl prestandaökning mot 1080 Ti. Samtidigt är det väldigt långt ifrån att rättfärdiga en prisökning på 55-82%.

Det man betalar för och som givetvis varit en stor investering för Nvidia är RTX-stödet. Problemet är att vi även här är helt clueless om vad vi faktiskt får för nytta av det i spel på kort och medellång sikt. Man visade ett par schyssta demos under presentationen men vem vet, de kanske sänker fps:en med 30% trots den integrerade RT Core-kretsen.

Det vi iaf kan vara säkra på är att du inte kommer kunna nyttja RTX-serien till max från dag 1 och att då förhandsboka extremt dyra kort som du inte ens fått prestandasiffror ifrån är minst sagt dumt. 🙂

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
4
August 21, 2018 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

+1
Tyvärr är det för sällan man ser media som ser förbi marknadssnacket och försöker se nyktert på det. Det är ju för- och nackdelen att man brinner för produkterna och själv blir exhalterad men man får försöka bortse från det. 🙂

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
5
August 21, 2018 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Så är det helt klart Wargreymon och de som har koll på läget kan köra en balansgång där med att boka tidigt och vara beredd på att lämna tillbaka. Tyvärr tror jag långt ifrån alla inser de möjligheterna.
Men det är faktiskt nästan värt en egen kort artikel, "så gör du bäst om du "måste" förhandsboka" 🙂

JB
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
Member Since:
March 2, 2017
sp_UserOfflineSmall Offline
6
August 21, 2018 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Skarp krönika, nog din bästa - av de jag läst! Jag antar att ni nu inte kommer få gratis testexemplar från Nvidia - BRA, för då kan man lita på att ni förhåller er opartiska (under förutsättning att ni inte får exklusiva förmåner av konkurrenterna;).

Jag kan visserligen närapå ingenting om RT, men rent allmänt anser jag, att som princip bör gälla, att inget hårdvaruföretag borde (få) utveckla generella funktioner, och då särskilt inte för gaming. Visserligen utvecklar både Nvidia, Amd och Intel mjukvara, men det bör begränsas till drivrutiner, till vilka då generella funktioner adapteras. Utvecklingen av generella funktioner bör skötas av mjukvaruföretag, vilka sen säljer eller licensierar produkterna till hårvaruföretagen och spelutvecklare. Den principen skulle borga för sund konkurrens vad gäller hårdvaran, den elliminerar möjligheten för en dominerande hårdvaruproducent (Nvidia) att ta fram en funktion som konkurrenterna inte får tillgång till, vilket annars skulle ha kunnat leda till att dessa helt fallit bort.

En aspekt på varför det blivit en så osund marknad, att Nvidia blivit så dominerande vad gäller GPUer (liksom Intel varit på CPUer), det är att konsumentera helt enkelt "simmat i stim", stora flertalet har valt att "göra som alla andra". Vad beträffar CPUer så kan alla de som varit SÅ-ANTI-AMD, nu med facit i hand tacka de som fortsatt tro på företaget (och köpt deras produkter), för nu kunde Amd göra en sån storartad comeback - med ZEN (Ryzen, Threadripper och Epyc). Förhoppningsvis kan något liknande ske beträffande GPUer!

/jb

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
7
August 21, 2018 - 2:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Skämt och sido är det en fullt realistisk utgång JB, att vi helt enkelt inte får något kort för test. För den delens skull behöver du ändå aldrig vara orolig över att vi viker oss för deras vilja eller egenintressen, då hade inte den här artikeln publicerats. 😉

Jag håller också med angående proprietära tekniker, det är ett stort problem för vidareutvecklingen på marknaden och svårt att ta sig ur när företaget med patenten är så dominant. 🙁

Edit: Tack för det fina omdömet för krönikan JB, det värmer. 🙂 Orden rann ur mig i gårkväll så det var en ren och äkta känsloyttring. Jag blev taggad men också besviken på lanseringens upplägg. Vi förtjänar bättre transparens både som media och konsumenter!

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
8
August 21, 2018 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det rimmar väldigt illa att skryta om prestanda utan att visa några konkreta prestandatester i "verkliga applikationer". :/

Kontakta mig på anton(@)nordichardware.com om profilen, är lite osäker på vad du menar Klappa då vi haft lite tjall på linan sen GDPR.. 🙁

JB
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
Member Since:
March 2, 2017
sp_UserOfflineSmall Offline
9
August 21, 2018 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja absolut Anton, skämt åsido, men det är alltid lite suspekt med bidrag från de som skall granskas. Utan att anklaga, men om jag förstått rätt, så bestod er testutrustning (den som till stora delar stals) av bidrag från tillverkare. Hur det än förhåller sig, så litar jag på er! Men hur är det nu, har ni lyckats få igång en ny teststudio? Tycker det varit lite för sparsamt med tester på senare tid. /jb

JB
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
Member Since:
March 2, 2017
sp_UserOfflineSmall Offline
10
August 21, 2018 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har akdrig brytt mig om min profil, men när jag tummar på den, så händer ingenting?

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
11
August 21, 2018 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan du uppe i höger hörn av webbläsaren se ditt namn och klicka där? Där ska du kunna ställa vissa funktioner och information samtidigt som du kan ändra din profilbild med hjälp av Gravaatar.
Vi fick stänga ner vår huvudprofil-hanterare för att den inte var kompatibel med GDPR och därför är vi lite mer begränsade där än tidigare. Har tyvärr inte haft tid att fokusera på ett nytt system där som fungerar bra och inte i sin tur bidrar med större problem.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
12
August 21, 2018 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det stämmer JB, mer eller mindre alla produkter som testas skickas av tillverkare och antingen skickas tillbaka eller stannar i testlabbet som referensprodukter. Vi betalar aldrig för produkter vi testar men så är det också exakt likadant för alla tillverkare som skickar produkter.
Tack för förtroendet iaf, det är viktigt för oss men också upp till oss att bibehålla! 🙂

Ja det är tvådelat, sommaren med semestrar har gjort sitt men givetvis även inbrottet. Vi fick klart vårt nya testlabb men saknas fortfarande utrustning och med det sagt även skribenter att fylla rankerna med så har du någon i malmötrakten som känner sig manad och motiverad att testa och skriva om datorprodukter är det hög tid att höra av sig. Utöver det kommer vi snart presentera lite nya satsningar här så håll utkik. 😉

JB
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
Member Since:
March 2, 2017
sp_UserOfflineSmall Offline
13
August 21, 2018 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Uppe i VÄNSTER hörn finns länkarna "Logout" och "Min profil" (HÖGER: Facebook, Twitter mfl), och vid TUMME på "Min profil" så loopar jag tillbaks till huvudsidan. Så är det i Chrome (Android surfplatta). /jb

Avatar
zpnk
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
April 21, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
14
August 21, 2018 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Blir ju även svårt att jämföra när de nya korten räknas i "Giga-rays" och "RTX ops" medan de gamla räknats i "Giga flops" när det kommer till beräkningskraft... Ungefär som att släppa en bil som har 275 oxkrafter jämfört med gamla bilmodellen som hade 235 hästkrafter. Dessutom en fysisk skillnad där gamla korten saknade ray tracing i kärnan...

Inget jag kunde se i presentationen visade några som helst siffror, bara spelscener där det tom kan se bra ut med en konsol.

Sen tycker iaf jag att det var ganska lustigt att man verkar ha slopat SLI och gått över till NVlink. Funkar det så som det ska rent teoretiskt så ska det ju vara ett rejält framsteg. Men inte ett endaste ord om detta, iaf inte vad jag "hörde"...

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
15
August 21, 2018 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet inte om du kikar på rätt ställe JB, det är uppe i höger hörn ovanför själva sajten. "min profil"-knappen ska jag ta bort så länge. 🙂
https://www.nordichardware.se/.....Profil.jpg

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
16
August 21, 2018 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej det ska inte behövas något speciellt stöd för det David, Nvidia sköter den hanteringen externt från övriga systemet med en SLI-liknande kontakt fast över ett annat protokoll. 🙂

JB
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
Member Since:
March 2, 2017
sp_UserOfflineSmall Offline
17
August 21, 2018 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Då är det verkligen en ordentlig skillnad mellan dator - vilket jag antar att din skärmdump härör från, och min surfplatta (Lenovo TAB4, Chrome, Android), för den raden visas inte alls! Kollade även hur det blir i Firefox, inte heller i den visas raden. Så era webbutvecklare får nog kolla igenom koden och se vad som felar. /jb

morkul2
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
Member Since:
March 6, 2016
sp_UserOfflineSmall Offline
18
August 21, 2018 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Längs upp på min sida ser inte alls ut som din. Har du inte den där svarta baren där för att du är inloggad som WordPress admin?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL