Ryzen 5 2500U APU med Zen-kärnor och Vega-GPU prestandatestad|Nyhetskommentarer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ryzen 5 2500U APU med Zen-kärnor och Vega-GPU prestandatestad
Mikael Schwartz
Admin
Forum Posts: 176
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 15, 2017 - 9:03 am
sp_Permalink sp_Print

Nya testresultat för AMD:s kommande Zen och Vega-baserade APU Ryzen 5 2500U har nu dykt upp, denna gång i forma av resultat från Geekbench.

AMD:s kommande APU kallad Ryzen 5 2500U har nu hittats i databasen hos Geekbench. Processorn i fråga är utrustad med fyra stycken Zen-kärnor och Simultaneous Multi Threading (SMT) som resulterar i totalt åtta trådar med en klockfrekvens på 2,0 gigahertz (GHz). APU:n har även ett grafikchip baserat på AMD:s senaste grafikarkitektur Vega.

Ryzen APU:n kammade hem 3 561 poäng i den del av testsviten som nyttjar endast en processorkärna och 9 421…

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
2
September 15, 2017 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

Antyder inte U-suffixet att det rör sig om en lågeffektprocessor för bärbara datorer?

Blir intressant att se vad APUerna för stationära datorer kan prestera när frekvenserna skruvas upp mot 4 GHz, och hur de står sig mot Core i3.

Bewise
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
3
September 15, 2017 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag förstår inte, skulle inte apuerna för bärbara datorer lanseras nu under hösten och apuerna för stationära datorer skulle komma börjen av nästa år?

JB
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
4
September 15, 2017 - 10:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Med tanke på det som anges "klockfrekvens på 2,0 gigahertz (GHz)." Så gissar jag att detta är en mobil-APU /jb

EDIT: Jo så verkar det vara, fann denna länk: https://hothardware.com/news/a.....2500u-leak, där anges ju "AMD Ryzen 5 2500U ‘Raven Ridge’ Mobile APU...." i rubriken.

Bewise
Medlem
5
September 16, 2017 - 4:27 am
sp_Permalink sp_Print

Där ser man. Tråkigt, hade velat köpa en bärbar ganska snart.

JB
Medlem
6
September 16, 2017 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu förstår jag dig inte riktigt Bewise, eller gör jag kanske det ändå? Med mobil avses inte mobil - som i mobiltelefon, utan mobil (bärbar) dator /jb

Bewise
Medlem
7
September 16, 2017 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo precis, jag menar bärbar dator 🙂

JB
Medlem
8
September 16, 2017 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, då kan du snart välja en bärbar med AMD Ryzen 5 2500U, när nu tillverkarna väl har dessa klara. /jb

Bewise
Medlem
9
September 17, 2017 - 6:30 am
sp_Permalink sp_Print

Jo får hoppas de kommer nu under senhösten!

morkul2
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
10
September 17, 2017 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo sedan är det bara hoppas på att tillverkarna väljer att göra vettiga versioner också.

Ser man på hur deras prioritering har varit för Ryzen moderkort så blir man bara mörkrädd, utbudet är fortfarande allt ifrån bra och när jag skickade en fråga till ASUS heltdesk fick jag bara svaret: Choose Intel.

Mats O
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
11
September 18, 2017 - 12:11 am
sp_Permalink sp_Print

Vad saknade du?
Jag tänkte köpa Asus :/

JB
Medlem
12
September 18, 2017 - 2:37 am
sp_Permalink sp_Print

Bewise är ute efter en bärbar - vilket som sagt denna APU är avsed för, så han lär inte behöva bekymra sig om eventuell moderkortsproblematik.

Vad gäller Asus, de (den svenska) har den överlägset sämsta supporten. Efter att ha byggt ett stort antal datorer med deras moderkort, så har jag efter dåliga support bytt märke. Anmärker man exempelvis på (vill rapportera problem med) bios, då är deras utgångspunkt att det är fel på användaren. Jag har försökt hitta en möjlighet att runda den svenska supporten, men gick bet på det, så därmed blev de av med mig som kund. /jb

morkul2
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
13
September 18, 2017 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

@JB Då min bostadsadress är i Syd Korea så använder jag den asiatiska supporten och den är extremt bra, inta problem alls där. Dock så när det kommer till utbudet på Ryzen moderkort så är det endast ASUS som har problem utan även fått liknande svar av andra tillverkare även om de inte varit lika raka i sitt svar.

@Mats Olofsson bland annat matx moderkort med SLI stöd vilket tydligen aldrig kommer att komma från de stora tillverkarna, i alla fall som jag förstår det efter att ha varit i kontakt med flera v dem. Men då SLI inte varit något krav utan snarare önskemål så har jag tittat på andra saker som boot från lite olika raid enheter som inte fungerar och sådant som skulle vara kul att testa nu när man har en 1800X liggandes.

Allting grundar sig i att det inte finns matx kort med X370, lite udda då det finns ITX kort med X370. Ja det finns ett matx kort from MSI men det får direkt usla rekommendationer så det är ingenting jag tittar på.

Ja ja det var offtopic rant på att tillverkare inte stödjer AMD tillräckligt, hatar det faktumet. Nu är det som sagt bara hoppas på att vi får se några bra bärbara värda att köpa, dags att uppdatera i alla fall två av mina bärbara.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 582
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL