Specifikationer för Intel Whiskey Lake-U Core i7-8565U & Core i5-8265U läcker ut|Nyhetskommentarer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Specifikationer för Intel Whiskey Lake-U Core i7-8565U & Core i5-8265U läcker ut
Mikael Schwartz
Admin
Forum Posts: 176
Member Since:
October 8, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 9, 2018 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Specifikationer för vad som sägs vara Intels kommande processorer för bärbara datorer kallade Whiskey Lake-U har nu röjts, det rör sig om Core i7-8565U och Core i5-8265U som kan nå 4,5 gigahertz med ett TDP-värde på 15 watt.

De första specifikationerna för Intels processorer kallade Whiskey Lake-U ämnade för bärbara datorer har nu läckt. Det handlar om två fyrkärniga modeller som kan nå klockfrekvenser på upp till 4,5 gigahertz (GHz) med ett TDP-värde på endast 15 watt (W). Dessa tar över efter nuvarande processorserien Kaby Lake-R och baseras på 14 nanometer++ tillverkningsteknik.

Processorerna röjdes av Tum Apisak via Twitter. Modellerna kallas Core i7-8565U och…

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
Member Since:
July 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
2
July 10, 2018 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

50 W peak är väl knappast orealistiskt. Stryps ganska snabbt av moderkortet om beräkningsuppgiften ("jobbet") inte är avklarad inom ett fåtal sekunder.
Sedan vet jag inte hur jag ska utläsa "prestanda". Gigabyte per sekund per gigahertz...? På vilket sätt är det "prestandaeffektivitet"?

morkul2
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
Member Since:
March 6, 2016
sp_UserOfflineSmall Offline
3
July 10, 2018 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo prestanda siffrorna är konstiga och som jag sade stämmer inte alls om du börjar räkna på dem.

Sedan tycker jag det är lite dumt att NH har beskärt bild 2/4 så hårt att sista stycket där 15 TDP står inte kom med.

Tittar du till exempel på föregångaren, i7-8550U så har den enligt Intel en definierad TDP på 15w med ett max på 25W och min på 10W beroende på hur den är klockad. Mobila processorer har ju betydligt bättre definitioner på TDP än konsument CPUs.

Att en CPU skulle kunna gå från 15W eller ens 25W till 51W tror jag helt enkelt inte på, inte ens under kortare stunder. Du måste helt enkelt höja spänningen för mycket, +340% för att gå från 15W till 25W. Tror helt enkelt att de 51W som nämns i ena dokumentet är ett typo.

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
Member Since:
July 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
4
July 12, 2018 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

morkul2 said
... Mobila processorer har ju betydligt bättre definitioner på TDP än konsument CPUs. ...

Mobila processorer brukar ju även ha ett spann av möjlig TDP, där datorbyggaren kan definiera i UEFI vilket TDP som gäller för just den datorn.

morkul2 said
Att en CPU skulle kunna gå från 15W eller ens 25W till 51W tror jag helt enkelt inte på, inte ens under kortare stunder. Du måste helt enkelt höja spänningen för mycket, +340% för att gå från 15W till 25W. Tror helt enkelt att de 51W som nämns i ena dokumentet är ett typo. 

Krävs inte så mycket. Effektförbrukningen i CPU är ungefär proportionell mot frekvensen och ökar med kvadraten på drivspänningen.
Dessa processorer har en max turbofrekvens som vida överstiger nominella basfrekvensen. Med höjd TDP (tillåten effektförbrukning över tid) kan processorn köras med högre frekvens även när alla kärnor arbetar. För att få processorn stabil på de högre frekvenserna kan det också vara aktuellt att höja spänningen parallellt med frekvensen, om än inte lika mycket.

I databladet för i5-8265U skulle det kunna utläsas som att frekvensen tillfälligt ökats med 144% (från 1,6 GHz till 3,9 GHz) och spänningen samtidigt höjts med 18% (för att få den stabil) vilket resulterat i att effektförbrukningen ökat från 15 till 51 W. Känns inte helt orimligt.

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
Member Since:
July 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
5
July 12, 2018 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

1. Intel fortsätter med nya iterationer för att det finns en efterfrågan.
2. Intel räknade med att ha Cannon Lake (10 nm, ny arkitektur) ute för ungefär ett år sedan, om inte tidigare. Har drabbats av förseningar och ny förhoppning är att den ska släppas till nästa jul.
3. Andelen kunder som byter processor varje gång det kommer en ny "generation" är nog försvinnande liten. Bara dem som "måste" ha det senaste.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 66
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL