Hehe det tycker jag gott du kan göra JB, är inte 100% på min personliga profetia men bra nära.. 😉
Tekniknörd som gillar att träna.
March 6, 2016
När di säger "ni båda" så antar jag att du inkluderar mig och det förstår jag inte alls.
Enda jag säger att just nu vet vi ingenting om prisbilden och vi måste vänta tills faktiskt korten börja säljas innan vet vilket priset kommer att bli. Om något så är det du som har har gjort profetior/ antaganden om priset.
Härligt då växlar vi över till fas 2 i den här diskussionen. ^^
https://www.nordichardware.se/.....riser.html
Tekniknörd som gillar att träna.
March 2, 2017
Minns vad du skrev, att du nu skaffat en R7 1800X - bra val. Vill bara nämna för dig en erfarenhet jag fått vid överklockning av min Ryzen, visserligen en 1700 men kan nog även vara gällande för 1800X, nämligen att börja blåsa på rejält med CPU-kylning (100%) redan vid 60°C. Jag har en Corsair H80iV2 CPU-kylare med dubbla 120mm fläktar (utbytta till extra tysta). För att få fram bästa inställning körde jag CPU-testen i Geekbench 4. Vid 4GHz stängdes datorn ner under testet tills dess att jag fann rätt inställning. Nu kör jag ändå inte datorn så hårt, har nöjt mig med 37GHz på alla 8 kärnor - inga parkerade. /jb
July 27, 2004
Låt se vad andra kommit fram till, som inte täcks av den här recensionen:
* Vega gillar inte MSAA och SSAA. Tappar mycket i förhållande till Pascal när denna typ av AA aktiveras. (Shader-baserad AA har inte detta problem.)
* I recensionen visas resultat för lägena "balanserad" och "turbo". Det finns även ett läge med ännu lägre energiförbrukning. Då tappar man ytterligare några procent prestanda men får mycket lägre energiförbrukning.
Om man dessutom, eller i stället, undervoltar GPUn en aning går prestandan upp med bibehållen energiförbrukning.
För övrigt anser jag att parametern energiförbrukning per genererad bildruta vid spel är totalt irrelevant! Den hade varit relevant under förutsättning att att man normalt spelar just ett specifikt antal bildrutor, och därmed kortare tid ju högre bildfrekvens som genereras, men så är inte fallet. Det är den genomsnittliga effektförbrukningen vid lämpliga grafikinställningar som är relevant.
March 2, 2017
Hej Carl-Anton;) Jag vill föreslå att ni kompletterar staplarna i diagrammen med ett värde. Det värdet skall vara - hur övriga korts mätvärden förhåller sig (i procent) till det bäst presterande kortet (100%). I fallet "Far Cry Primal (DX11) - 2160p" skulle isf värdet "(76,7%)" skrivas ut efter mätvärdet "42,96". För att tydliggöra kan ni även skriva ut "(100%)" efter toppkortets mätvärde "56,02". /jb
August 6, 2015
Det finns ingen nämnvärd skillnad i CPU-belastning mellan grafikkorten. För att eliminera felkällor så låser vi alla kärnorna på processorn till en bestämd frekvens och stänger av automatiskt överklockning. Vidare så är grafikinställningarna och upplösningarna alltid samma vilket gör att mängden data som skickas från processorn till grafikkortet är samma. Teoretiskt så ska det inte finnas någon skillnad i hur processorn hanterar data i förhållande till de olika grafikkorten.
August 6, 2015
Inför Vega-recensionen uppdaterade vi våra grafikkorts-riggar vilket innebär att all gammal testdata är föråldrad och inte aktuell. På grund av tidsbrist kunde vi tyvärr inte överklocka grafikkort som vi redan har recenserat. Vi har planer på att göra det till nästa stora recension!
March 2, 2017
Tack för svar Hamit, har ytterligare en sak jag klurar på. Jag är väldigt konfunderad över att Turbo- ger sämre prestanda än balanserat läge för Vega64. Har ni koll på stt kortet verkligen får den ström som behövs. För mig förefaller det som att kortet inte får den energi som krävs. Mäter ni effekten på båda 8-poliga kontakterna? Jag har en mätare från Zalman (ZM-VPM1), kanske har ni någon liknande. /jb
August 6, 2015
Hej igen JB,
V64 Turbo presterar överlag bättre än Balanced men i några speltester är det tvärtom, men skillnaden är som mest någon enstaka FPS. Skillnaden kan vara en eller två "hickups" i form av framedrops, vilket kan bero på att fläkt och temperaturinställningarna inte skiljer mellan de två lägena, utan bara den totala effekten, vilket gör att Turbo-läget oftare kan nå temperatur-limiten än det balanserade läget. Vega-korten är känsliga när det kommer till värme, vilket vi märkte när vi försökte överklocka de, där för stor överklockning gav sämre resultat på grund av throttling - något som fick lösas med högre RPM på fläkten.
Angående din fråga om mätning av effekt, vi mäter eluttaget från väggen, det vill säga hela systemet, och som mest drar hela systemet mindre än 500 watt från väggen. Våra nätaggregat är toppklassade Corsair AX1200 som kan leverera mycket mer än vad de här korten kräver. Jag vill också passa på att nämna att vi försöker utveckla ett system som mäter PCI-e slot:en samt 6/8-pin kablarna, men det är inte färdigt än.
March 2, 2017
Tidiga tester kan vara förödande, använd drivrutin kan förorsaka totalt missvisande resultat för hårdvaran. Skall ni syssla trovärdigt med detta testande, då måste ni följa upp med publicering av vad drivrutinskorrigeringar leder till för resultat, likaväl som publicering av en prisförändring. Mycket jobb - visst, men det krävs! Exempelvis lär det komma en korrigering beträffande:
Known Issues
Radeon WattMan may not reach applied overclock states on Radeon RX Vega series graphics products or may cause mouse stuttering when left running in the background.
(Hämtat ur Amd's change-log) Resultatet kommer möjligen att förändra Vegakortens OC-resultat i förhållande till era testresultat.
Observera att uppföljning självklart inte bara gäller Amd's grafikkort, utan ALLA fabrikat/produkter som ni testar där drivrutiner spelar en avgörande roll för produktens prestanda.
/jb
2 Guest(s)