Test: AMD Threadripper 1950X & 1920X - Nya kungar i entusiastsegmentet|Nyhetskommentarer|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Test: AMD Threadripper 1950X & 1920X - Nya kungar i entusiastsegmentet
Carl Holmberg
Admin
Forum Posts: 55
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 10, 2017 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

För första gÄngen pÄ Äratal utmanar AMD Intel i det absoluta toppskiktet. Vi har testat galna Ryzen Threadripper med upp till 16 kÀrnor.

Att Zen Ă€r en vĂ€l skalbar arkitektur har vi fĂ„tt höra frĂ„n AMD sedan de första processorerna i Ryzen-familjen lanserades i vĂ„ras. Det var dĂ„ vi Ă€ven fick ta del av ytterligare detaljer om den serverinriktade syskonserien Epyc, dĂ€r fyra av de kĂ€rnkluster som utgör Ryzen 7…

morkul2
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
2
August 10, 2017 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag bara skummat artikeln men...: Ser man pÄ Intels E plattformar sÄ Àr det betydligt fler företag som köper dem en privatpersoner Àven det Àr det AMD siktar pÄ, förstÄr dock att de som lÀer NH i stort Àr entusiaster och dÀr av vinklingen i testen.

Har dock en frÄga: Threadripper Àr grund och botten Ryzen kÀrnor, betyder det dÄ att Àven Threadripper kommer ha problem med Windows 7 och vissa Linux distar?

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
3
August 10, 2017 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet inte riktigt vart du menar med din första del av kommentaren Morkul? 🙂

AngÄende din frÄga sÄ ska svaret vara att Epyc och Threadripper inte pÄverkas av samma problem. Om det Àr dessa du syftar pÄ?
http://www.phoronix.com/scan.p.....v-Response

morkul2
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
4
August 10, 2017 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

För att ta ett citat: "Med det sagt rycker AMD undan mattan under Intel med Threadripper, Àven om mattan endast bÀr en mycket liten kundkrets"

Med det sÄ tror jag du menar privat personer, alltsÄ entusiaster. DÄ konkurrenten Intels E/X cpus sÀljer tÀmligen bra till företagskunder. SÄ marknaden Àr nog inte sÄ liten som artikeln flera gÄnger vill ge sken av.

Tack för lÀnken, riktigt bra nyheter vill jag sÀga! Som jag förstÄr det sÄ finns dock ingen Windows 7 support för Threadripper vilket man kan ana att samma problem med USB portat och drivrutiner finns kvar. Detta Àr lite oturligt eftersom mÄnga företag ligger kvar pÄ Windows 7.

Anton Karmehed
Admin
5
August 10, 2017 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Hm skumt Zeke Àr det samma problem nÀr du kört ctrl-f5?
Annars ska det funka om du tar bort texten efter sidonumret

Anton Karmehed
Admin
6
August 10, 2017 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad Àr det som ser konstigt ut apanx, ser inte speciellt förutom att det ligger en spoiler som visar vad de olika testlÀgena betyder?

Hans Bergengren
Nu vet jag hur man gör inlÀgg!
Medlem
Forum Posts: 18
7
August 10, 2017 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Ööj Anton! 😀

Hur pÄverkas threadripper strömförbrukningsmÀssigt av att man petar upp volt/klock? Hade varit jÀtteintressant att se ett jÀmförande diagram över detta!

Tack för er recension förresten. Go'natt! 🙂

Anton Karmehed
Admin
8
August 11, 2017 - 8:51 am
sp_Permalink sp_Print

Helt otroligt, jag kan inte reproducera felet. Det fungerar för mig bÄde pÄ lÀnkar och siffrorna. Har du testat att rensa webblÀsarcache Magnus?
Testat med Chrome, FF och Edge nu utan att fĂ„ upp problemet. Det fanns tidigare men det "ska vara löst" 🙂

Anton Karmehed
Admin
9
August 11, 2017 - 8:53 am
sp_Permalink sp_Print

Ööj Hans!! =)
Det Ă€r faktiskt Carl och Hamit som gjort jobbet för detta testet sĂ„ jag har inte 100% koll pĂ„ alla hundratals rundor de köttat igenom.. 😛 TyvĂ€rr har vi inte hunnit med sĂ„na tester, de sista "vanliga" prestandatesterna gjordes bokstavligen timmen innan publicering och vi hinner aldrig testa allt vi egentligen vill. 🙁

Med det sagt, tycker ocksĂ„ det hade varit kul att se. Effektförbrukningen mĂ„ste vara helt galen.. ska se vad vi kan göra! 🙂

Carl Holmberg
Admin
Forum Posts: 55
10
August 11, 2017 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej Hans! Jag har nu gĂ„tt igenom vĂ„r testdata frĂ„n överklockningen igen och sammanstĂ€llt diagram för just strömförbrukningen. Du hittar de resultaten lĂ€ngst ner pĂ„ sidan 21. Tack för kommentaren! 🙂

Hans Bergengren
Nu vet jag hur man gör inlÀgg!
Medlem
Forum Posts: 18
11
August 11, 2017 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Fantastiskt. Tackar och bockar sĂ„ möÀ! 🙂

NorthernBruh
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
12
August 19, 2017 - 1:45 am
sp_Permalink sp_Print

Konstigt ÀndÄ att i Media Encoder för Premiere, som jag dÄ Àr mest sugen pÄ att skaffa threadripper för, sÄ vinner I9, Medans i en vanlig X264 tÀvling sÄ vinner Ryzen.

Beror det pÄ att ni körde med GTX 1070 i CUDA acceleration alltsÄ.
SÄ Ryzen Àr sÀmre pÄ att allokera ut till grafikkortet, eller hur ska man tolka detta ?

klappa sa
Vad betyder de alla Auto, Distr, Local? Hittar inget i artikeln som beskriver vad det Àr för nÄgot.  

StĂ„r pĂ„ första sidan ju 😉

"AMD erbjuder tvÄ olika lÀgen som pÄverkar hur systemet adresserar minnet i dessa moduler:

• Distributed Mode sprider ut det anvĂ€nda minnet över alla minnesmoduler för att fördela belastningen över de tvĂ„ minneskontrollerna. Det hĂ€r lĂ€get ska optimera för maximal bandbredd, exempelvis för arbete med video eller 3D.
  • Local Mode koncentrerar viktig data i den modul som ligger fysiskt nĂ€rmast processorn, och rangordnar övrigt minne dĂ€refter. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt agerar minnesmodulerna som olika cachenivĂ„er, dĂ€r den nĂ€rmaste nivĂ„n ska ge kortast möjliga latenser, lĂ€mpligt exempelvis för datorspel. "
Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 561
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL