December 18, 2001
Mitt scenario:
Jag kör raid-5 på 3 diskar med hjälp av storage spaces i windows 8.1.
OS har jag på en ensam ssd.
Nu ska jag in med en till ssd för att sedan köra raid-0 på mina 2 ssd med OS på dom.
Då måste jag ändra SATA mode i bios från AHCI till RAID.
Vad jag då undrar är följande: Kommer jag förlora data på någon av diskarna när jag byter från AHCI till RAID? Specifikt min RAID-5 setup. Eller kommer dom klara sig?
January 9, 2004
Hej.
Rent teoretiskt nej. AHCI och RAID använder genrellt sätt samma driver och det borde därför fungera. Jag vet dock inte hur Storage spaces reagerar på det. Jag antar att du kör storage spaces för att du kör diskarna på olika HBA? I så fall så kommer du ju bara att ändra på en av dessa. Det borde vara lungt.
Dock så måste du ju installera om dina SSD efter att du skapat en RAID-0 (mellan de båda SSD-enheterna). Det borde dock inte påverka din RAID-5 volym eftersom inform on dessa ligger på de fysiska diskarna och inte i OS.
December 18, 2001
Skrivhastigheten är som bekant dålig i raid-5 och använder man storage spaces så är den ännu sämre. Men jag är inte heller ute efter snabb skrivhastighet så det gör mig inget.
Storage spaces har i mitt tycke så många andra imponerande funktioner att komma med och allt är så väldigt lätt. Inte en chans att jag kommer använda mig av någon annan lösning!
Läshastigheten är det däremot inget fel på. Snabbt och stabilt raid.
1 Guest(s)