January 7, 2006
Jag köpte en dator på blocket till barnen 800:- så inget speciellt. men ska byta ut moderkortet sen framöver minnen och grafik CPU har jag sen innan jag ska sätta in.
men det var en sån som var uppdelad i 2 partitioner på hdd. En recovery partition från leverantören. jag tänker lägga in XP på nytt och ordentligt. och tog bort alla partitioner. men när jag installerat XP så finns det inga driv till varken grafikkort eller nätverket som verkar fungera. har ringt supporten men den verkar vara borta för den är så gammal eller något han visste inte heller.
Men för att få ordning på datorn igen måste jag få tillbaka Hårddisken som den var innan jag var på och pilla. finns det något sett? speciellt återställningsprocedur? jag har inga dvd-skivor eller nånting. tänkte att barnen kunde sitta på den nu istället för min stora. men just nu kan jag inte använda den förns jag byter moderkort som vi hade tänkt göra efter semestern.
nån data hacker som vet? annars får den vara som den är tills vi byter moderkort.
altså kort och gott jag vill återställa min HDD som om jag skulle köpte datorn på nytt. att det är en backup/återställnings installation av win XP
July 14, 2005
OM det inte går att återställa den förlorade partitionen så är det en sak som jag själv brukar göra och det är renodlat detektivarbete.
Först behöver du ta reda på moderkortets märke, modell och tillverkare.
Finner du ingen supportsida för deras Legacy modeller blir det svårare för då måste du skriva upp chipset och namnen på grafik, nätverk och ljudchip för hand och gå vidare med att googla dom samt kolla websidor speciella för drivrutiner.
January 7, 2006
okej det låter krångligt. men ja kan testa att köra "everestultimate550" på datorn och se om den kan läsa av allt. går inte det så får den stå tills jag byter ut moderkortet som blir efter semestern/sommaren. men tack allafall jag återkommer under dagen om det gick eller inte,
1 Guest(s)