July 11, 2011
Det har varit mycket prat om eventuella låsningar i samband med win 8.
Skummade runt på nätet i vanlig morgon rutin och hittade följande artikel:
S fungerar Firefox fr Metro i Windows 8 - IDG.se
Här uppger dom att i Metro så kommer användaren vara "låst" till den webläsare som
användaren/distributören valt.
"– Tyvärr kan endast en webbläsare fungera i Metro, så om Firefox inte är inställt som standardwebbläsare i Windows 8 kommer den inte at fungerar i Metro. Det är ett beslut från Microsofts sida, skriver Brian Bondy i ett blogginlägg."
Efter att jag själv migrerat till Win7 sedan länge vet jag inte helt hur det är ställt längre.
Men i windows xp kunde update sidan ställa till problem eftersom man var tvungen att använda IE om man ville ta del av innehållet.
Om Microsoft har kvar några av sina underbara låsningar när det gäller webläsare (dom kan skylla på plugins så mycket dom vill)
anar jag en viss våg av problem som kommer uppstå. Det är inte rimligt att en användare som använder FF skall gå in och ändra i kontrolpanelen eller dylik vilken webläsare som skall användas utifallatt denne vill nyttja en Microsoft-resurs på nätet.
Nog för jag inte deltagit i betan i dagsläget. Det känns inte vettigt att en pc användare (läs tablet-pc etc) skall behöva växa till desktop (varför begränsningen skulle vara släppt bara för man växlar till desktop känns också vrickat om så är fallet) för att nyttja en annan webläsare. Kan tänka mig att just Tablet-pc (eller Hp stationära tuch-datorer) kan njuta mycket och väl av Metro.
January 9, 2004
Microsoft har faktiskt blivit betydligt mer öppna med sin webbläsare policy. Tex webbbaserade Outlook (i Exchange 2010) har full funktionalitet i alla webbläsare (till skillnad från 2007). Däremot så vet jag att vissa MS siter fortfarande kräver IE. Tex Windows update catalog.
October 14, 2010
Vem bestämmer vilken som ska vara standardwebbläsaren då? Microsoft eller konsumenten? De ska enligt uppgifter försöka stänga ute Linux på ARM baserade datorer som kör Windows 8 så jag blir inte förvånad om även detta blir någon slags inlåsning mot Microsofts tjänster.
July 30, 2010
Inte för att låta negativ, men jag hoppas verkligen att Windows 8 blir ett fiasko. Det känns som Microsoft försöker ta kommando vad användare får göra och inte göra med Windows 8. Jag vill ha full koll och kunna ändra så att jag är nöjd med mitt operativsystem vilket inte känns som man får i Windows 8
July 11, 2011
Swedish Berserk;1277176 wrote: Vem bestämmer vilken som ska vara standardwebbläsaren då? Microsoft eller konsumenten? De ska enligt uppgifter försöka stänga ute Linux på ARM baserade datorer som kör Windows 8 så jag blir inte förvånad om även detta blir någon slags inlåsning mot Microsofts tjänster.
"Oddly, if you decide not to use IE as your default Metro browser, the IE completely disappears from Metro, and it takes a trip into the desktop Internet Settings control panel to re-enable it" AnandTech - In-Depth with the Windows 8 Consumer Preview
jag har lite svårt att tro att en vanlig användare kommer göra prosessen nämnd ovan speciellt ofta. Om dom ens kan det...
Vilket lär ställa till härliga problem för FF användarna i metro.
Mycket ruttet system, om jag får utrycka mig så!
Jag tror nog att den "vanliga" pc användningen kommer kunna fortsätta som gammalt i W8, så länge man inte tallar på Metro delen det vill säga.
är väldigt nyfiken på hur Android kommer börja förhålla sig mot mindre stationära enheter i framtiden!
July 11, 2011
1 Guest(s)