February 11, 2004
Hej!
Jag sitter och försöker att sätta upp en ESXi 5 host på en RAID0 konfiguration.
Värt att notera är att det är första gången jag installerar både RAID och ESXi, så jag har ingen vidare koll på ämnet.
Efter att ha satt upp en RAID0 config inhållande 2 diskar, startade jag VMware installationen, men när det är dags att välja installationsplats så dyker båda diskarna upp för sig.
Jag skulle tippa på att jag måste installera någon extra RAID drivrutin? Och om det är fallet, hur gör man det ?
Har idag ett GA-MA785GT-UD3H moderkort.
Nordbrygga:AMD 785G
Sydbrygga:AMD SB710
Tacksam för svar
//David
August 7, 2003
Skulle misstänka att ditt moderkort använder "fake-raid" som delvis beror på drivare i operativsystemet ja. ESX/i är ju ett eget operativsystem och har en väldigt begränsad hårdvarukompabilitetslista (VMware Compatibility Guide: System Search)
Ditt system är inte ens med på kartan där 😉 bara serverchip osv, men det vet du säkert redan. Jag vet inte, kanske finns nåt hack, antar du googlat dock.
Mitt råd är skippa raid-0 och lägg diskar som separata datastores, du kan alltid alltid sen antingen sprida ut olika virtuella maskiner på olika datastores eller som mjukvaruraida i själva OSen mellan två "diskar".
Du kan vara beredd på rätt pissig prestanda i vilket fall skulle jag tro, det är iaf min erfarenhet om man försöker lägga saker på SCSI-diskar som IOFS ÄR stödda av vmware, men verkar vara mer av en afterthought så att säga. Möjligen bättre nu i Vsphere 5. NFS-utdelade partitioner från en NAS är snabbare, ifall du har nån annan gammal "burk".
Bara min egna lilla synpunkt, ta den för vad den är.
November 4, 2003
Matar man ESXi med ett nätverkskort som den tycker om så fungerar de flesta moderna moderkort. Men det är som sagt utan RAID, som är av mjukvaru-RAID-typ på de flesta icke-servermoderkort.
Har inte tänkt tanken själv på att mjukvaru-RAIDa på OS-nivå, det ska jag nog försöka ge mig på att prova 🙂
2 Guest(s)